

Jag saknar tjatet om vård-skola-omsorg
KRÖNIKA | Publicerad 2008-09-15 16 kommentarer
Å ena sidan: Jag skulle jättegärna vilja ha billigt hushållsnära arbete utfört av ett proffs. Av någon som såg hushållsarbete som just arbete. Å andra sidan: Det finns mycket annat som jag hellre vill ha om det nu bjuds.
Genom att lansera termen livspusslet satte TCO för några år sedan upp nya ramar för hur man talar om tidsanvändning och jämställdhet i Sverige. Med livspusselbegreppet flyttades fokus från samhället till hemmet, från offentligt till privat, och där ligger det kvar. Vänstern surar över "pigjobb" men lyckas inte återta analysen. I diskussionen om livspusslet är jämställdhet en angelägenhet mellan män och kvinnor i enskilda parrelationer och den bit de saknat är avdrag för hushållsnära tjänster.
I juli i fjol infördes avdraget, men det räckte inte. I sitt nya förslag går TCO ännu längre. Nu vill organisationen subventionera hushållsnära tjänster för barnfamiljer med 90 procent: "Med en kraftfull samhällsinsats för att lyfta det obetalda arbetet från mödrarna blir de fria att fatta egna beslut inom arbets- och samhällslivet", skriver TCO:s presschef och utredare på DN Debatt.
Men sanningen är att de flesta mödrar i Sverige kan göra sina egna val redan i dag. De flesta kan redan nu välja vilken typ av relationer de vill leva i, de kan välja att sluta städa, de kan välja att stödja eller inte stödja politiska förslag som det här.
Den svenska barnfamilj som livspusseldiskursen handlar om får redan väldigt mycket stöd i hemmet. Familjer med två föräldrar, fasta anställningar och hyfsade inkomster är privilegierade. Tak höjs, arbetsgivare skjuter till pengar, och många har faktiskt råd att dra ut på föräldraledigheter i det oändliga. Eftersom man vidare kan ta ut sin ledighet fram till dess att barnet blir åtta år, fungerar föräldraförsäkringen i praktiken redan som en subvention av hushållsnära tjänst, eftersom kvinnor tar ut den för att kunna gå tidigare från jobbet för att hämta på dagis.
Ensamstående mammor däremot, är fortfarande de med sämst ekonomisk utveckling, och minst frihet att fatta dessa egna beslut som TCO efterlyser. Och för den som får för sig att skaffa barn som student eller låginkomsttagare ser föräldraförsäkringen inte alls lika lyxig ut. Den jämställdhet som det talas om i livspusseldebatten, är inte en generell rättvisefråga utan en fråga mellan olika könsvarelser. Jämställdhet är något som händer, eller inte händer, inom familjen. Men även om man ställer upp på det så är det inte alls självklart att mer tid ger mer jämställdhet, varken subventioner eller arbetslivsförkortning behöver leda till det. För att det ska hända något med könsrollerna och maktbalansen behövs förändring snarare än mer av samma tid som man alltid bråkat om.
Livspusslet är i dag ett politiskt begrepp i klass med det gamla vård-skola-omsorgs-mantrat. Livspusslet flyttade fokus tillbaka till hemmen (och bäddade också för förslag om vårdnadsbidrag). Men om det är jämställdhet som är målet - vilket alla faktiskt hävdar - så borde argumenten vara färdiginventerade vid det här laget. Man kan kanske inte komma så mycket längre i förändringsprojektet om man låter det stanna inom hemmets fyra väggar?
Jag saknar tjatet om vård-skola-omsorg. Om jämställdhet ska skattefinansieras vill jag mycket hellre att det satsas där än i hemmen. Jag vill mycket hellre ha kvalitet i barn- och äldreomsorgen. Jag vill hellre att mina barn ska ha bra skolor och fritidsgårdar. För oavsett om man ser jämställdhet som något mellan mamma och pappa eller som en större maktfråga så är hög kvalitet i det offentliga en mer tillförlitlig nyckel till frihet än att man slipper disken i kväll.
Karolina Ramqvist

Dagens läsning...
...är definitivt Magnus Ljungkvists ifrågasättande av journalisters förhållande till rut-debatten och varför de relevanta frågorna inte ställs:"Skickliga journalister som Lena Mellin, Tomas [...]




© 2000-2010 Arenagruppen. Kontakta webbansvarig | System och utveckling: Pelle Olsson












Skrivet av Peter L 2008-09-15 09:40
Right on :)
En del kanske tycker att det inte borde vara antingen eller - men om jag nu ska välja så tycker jag Karolina har en poäng.
/P
Skrivet av carl 2008-09-15 10:04
what?
Fattar ni någonting av den här artikeln? På vilket sätt ger mer pengar till skolor och äldreomsorg bättre jämställdhet, som artikeln verkar handla om? Fler genuspedagoger? Kanske borde författaren skrivit någon rad om det.
Skrivet av Erik 2008-09-15 10:48
Hej
Kul att Karolina skriver här. Håller fullständigt med henne och förstår precis allt!!
Skrivet av Lars-Olov 2008-09-15 10:48
Värnar TCO om medlemmarna eller om jämnställdheten
Orsaken till att TCO står bakom förslag om att ge 90% avdrag för hushållsnära tjänster handlar nog inte så mycket om jämnställdhet som man vill påskina. Utan det handlar om att man vill gynna sina egna medlemmar och det gället både män och kvinnor som ju kan leva både i familjer och i enpersonshushåll.
En grupp som antagligen kommer att bli en ganska så stor konsument av dessa tjänster är antagligen manliga enpersonshushåll i Stockholms innestad där personen ifråga befinner sig i karriären och kanske jobbar mycket och pga detta har pengar över som han vill använda till dessa tjänster för att själv slippa städa helt enkelt.
Det finns en kritik mot avdrag för hushållsnära tjänster som TCO inte tar upp och den går ut på att dessa avdrag bryter en gammal princip inom skatterätten som sa att privata levnadsomkostnader betalar du själv. Det vill säga de kostnader som du hade för att hålla rent hemma med mm fick du betala med skattade pengar.
Det skulle antagligen vara klokare av TCO att plädera för lägre skatter. Många av TCOs medlemmar betalar betydligt mer i skatt än utländska kolleger och när deras medlemmar väl fått en köpkraftökning så klarar dom säkert av att själva besluta om hur pengarna ska användas. En del av hushållen kommer säkert att använda en köpkraftökning till att hyra in tjänstefolk medan andra hushåll kommer att använda dom till annat.
Skrivet av Lars-Olov 2008-09-15 11:15
TCO saknar helhetssyn
TCO måste orka anlägga en helhetssyn på skattefrågan
TCO medlemmar erlägger så mycket i skatt först genom att arbetsgivaravgifter (vilka i huvudsak utgörs av skatt) och därefter genom inkomsskatter och efter det genom moms när dom konsumerar samt bränsle- och enerigiskatter mm.
Kontentan av det hela blir att människor med rätt låga inmkomer erlägger mer än hälften i skatt.
Att som TCO gör förorda 90% avdragsrätt för hushållsnära tjänster utan att orka se på skattefrågan i sin helhet håller inte.
För då faller man in i ett gammelsocialistiskt tänkade som gick ut på att huvuddelen av det du tjänar ska tillhöra staten och sen så ska staten via avdrag och bidrag mm bestämma hur den delen av det du tjänat ska konsumeras. Bättre då att låta hushållen bestämma själva över en större del av det dom tjänat ihop än att politikerna ska subventionera det dom just för stunden tycker ska subventioneras. För det blir en sämre resursallokering
Skrivet av Ulrika Hagström, utredare TCO 2008-09-15 13:25
TCOs utredare svarar
http://www.utredarna.nu/ulrikahagstrom/
När TCO lanserade begreppet livspusslet för sju år sedan, visade vi på ett existerande problem som det inte talades om. Vi satte ljuset på att arbetslivet till stor del inte är utformat efter att arbetstagare har flera ansvar att ta hänsyn till än jobbet. Framför allt formulerade vi problemet, och lämnade mer öppet för andra att komma med lösningar. Samtidigt som vi förespråkade friare arbetstider och visade på det skadliga i arbetsplatser med övertidskulturer. Mindre barngrupper i förskolan och högre personaltäthet, angav vi också då som nu, som en av grundförutsättningar för ett lyckat pussel.
Att det har skett en förskjutning av innehållet i begreppet livspusslet beror på att vi lyckades så pass bra med att sätta problemet på dagordningen att flera riksdagspartier plockade upp det och använder det i sin egen politik. Det tycker vi är bra, men det är som sagt viktigt att vara medveten om att det som är bra för livspusslet inte behöver vara bra för jämställdheten. Exempel på det är även möjligheten att arbeta deltid eller ta ut föräldraledighet för att förkorta arbetstiden.
Vi har en fantastisk föräldraförsäkring, men den utnyttjas ojämställt. Därför för vi fram idéer som syftar till en jämnare fördelning. Inte minst en jämställdhetsbonus, men till skillnad från alliansens jämställdhetsbonus, får även ensamstående fördel av TCOs modell. Vi är noga med att inte utforma förslag som premierar vissa familjetyper. Vi jobbar så klart för jämställdhet på samhällsnivå, inte för att varje heterosexuellt par ska dela exakt lika. Under våren arbetade vi mest intensivt med frågan om rätt till barnomsorg på obekväma arbetstider, av betydelse också för många ensamstående föräldrar.
Men när det gäller frågan hur man ska komma till rätta med att det i nio fall av tio är kvinnor som anpassar sin arbetstid efter livscykelns varierande mängd av nödvändigt men obetalt arbete, är det en upprörande brist på idéer. Den jämställdhetspolitiska utredningen kom inte heller med några förslag till lösningar, trots att den slog fast problemet. Det enda man föreslår är att kvinnor ska pushas att gå upp i arbetstid, utan att presentera några idéer för hur det obetalda arbetet ska minskas.
Därför tycker jag att det är helt nödvändigt att försöka måla en bild av att det är möjligt att ?befria kvinnorna från det obetalda arbetet?.
Varför vidareutvecklar inte vänstern Myrdals idéer? Förskolornas storkök skulle kunna användas för att laga middagsmat till självkostnadspris. Samtidigt som man hämtar barn på förskolan, kan man hämta det antal portioner som man antecknat sig för i slutet på veckan innan. Det är dessutom betydligt mer klimatvänligt med storkok. Fler av de obetalda arbetsuppgifterna kan professionaliseras. Varför gör förskolan inte gemensam matsäck till barnen när de ska på utflykt? Tvättinrättningar (med lagning av kläder och knappar) kan också flyttas ut från hemmen och samtidigt göras mer miljövänligt. Det är bara städningen av hemmen som är svår att flytta, men det betyder inte att den inte kan utföras professionaliserat. Om man misstror städföretags förmåga att ge bra arbetsvillkor, kan man kanske tänka sig en utbyggd hemtjänst. -Värnpliktiga? Var är idéerna?
Det finns ett stort behov av vi skissar en bild av att det är möjligt att förändra. Frågan är bara hur stark viljan är och i vilken grad man är beredd att prioritera det.
Skrivet av Lars-Olov 2008-09-15 15:29
re: Ulrika
En av orskarna till att inom vänstern inte ägnar sig åt att utveckla makarna Myrdals familjepolitiska ideer är att dom hamnat i vanrykte.
Och det av flera skäl bla så stödde dom tvångssteriliseringar. Överlag så hade dom en människpsyn som i dag knappast är att anse som politiskt korrekt när dom talade om "arvshygien" , "sterilisering av sinnesslöa" mm
Jag tycker nog att ni på TCO i stället ska fundera över det faktum att era medlemmar betalar så mycket i skatt i stället för att undra över varför man övergivit makarna Myrdals ideer.
Jag tror att fäljande två citat från makarna Myrdals "Kris i befolkningsfrågan" räcker för att belysa varför deras tankegångar övergivits.
"Sterilisering har en i vissa avseenden en mycket stor samhällslig betydelse. Detta gäller särskilt ur arvshygienisk synpunkt, i synnerhet som sterilisering av sinnesslöa i tillräcklig omfattning kommer att medföra en minskning av sinnesslöhetens frekvens i befolkningen. Den sterilisering som företages av sociala skäl är ur samhällets synpunkt också mycket väsentlig, då det därigenom förhindras tillkomsten av barn, som skulle komma att uppväxa under mycket ogynnsamma förhållanden. Rent objektivt sammanfalla naturligtvis samhällets och den enskildes intressen i flertalet fall av sterilisering på såväl arvshygieniska som sociala grunder, så sterilisering i hög grad är ämnad att förebygga socialt elände."
"...åter och åter träffar vi t. ex. stora kullar av barn till ogifta imbecilla mödrar, där hela skaran måste underhållas av det allmänna och där deras ofta förekommande asocialitet och brottslighet i framtiden kommer att vålla ytterligare bekymmer”
Skrivet av Lars-Olov 2008-09-15 15:41
till sist
Och den främsta orsaken till att TCO bör fundera över annat än Alva och Gunnar Myrdal är ju att många av TCOs medlemar (tex de i Lärar- och Vårdförbunden) är ganska så lågavlönade om dom jämförs med kolleger i jämförbara länder. Det borde vara ett större bekymmer för TCO
Skrivet av Ulrika 2008-09-15 16:07
Ser ingen motsättning
Man kan utveckla politiken utan att nämna Myrdal. Förskolan är de flesta för, trots att den ingick i Myrdals idéer. Du kan inte ha missat att TCO arbetar för att uppvärdera felavlönade kvinnodominerade yrkesgrupper som lärare och sjuksköterskor. Vi ser däremot ingen motsättning mellan dessa saker, tvärt om.
Skrivet av Lars-Olov 2008-09-16 08:32
re: Ulrika
Men då det gäller dessa "felavlönade kvinnodominerade yrkesgrupper" så är väl frågan om TCO är lösningen eller om det kanske är på så vos att TCO är en del av förklaringen till att dom blivit såpass felavlönade som dom defacto är.
Skrivet av Bodil 2008-09-16 11:22
1940 vs 2008
Vad har hänt i Sverige under de senaste 68 åren vad gäller en lärares eller en läkares ekonomiska situation?
Jo att varken läraren eller läkaren kan försörja sin familj av egen kraft längre.
Det var fullt möjligt under 40 och början av 50talet sedan började utförslöpan för högutbildade .
Deras inkomster utjämnades med de sk. arbetarna och eländet började med barnen på dagis och det allmänna förfallet.
De är TCOs förtjänst.
Skrivet av conlon 2008-09-16 22:14
Synpunkternas land
Finns det något annat land i hela världen där så många människor har så många åsikter om hur andra lever sina liv?
Skrivet av Peter 2008-09-25 09:08
Synpunkernas land
Säg nåt land där människor inte har en åsikt om andras liv och leverne? Jag tycker också det är intressant att kommentarerna om artikeln ko att handla om Myrdals :)
Ramkvist äger.
Skrivet av Mats 2008-10-13 09:33
TCO
TCO är ute och tassar på tunn is om man på fullt allvar menar att:
"Om man misstror städföretags förmåga att ge bra arbetsvillkor, kan man kanske tänka sig en utbyggd hemtjänst. -Värnpliktiga?"
Nu var ju detta bara ett förslag ur luften, men det kom där ändå, och det var komiskt. Tror att TCO inser det långsiktigt knäppa med att ha en allmän värnplikt där en av uppgifterna kan bli att städa folks dammiga golv och tvätta tvätten, medan bostadsinnehavaren jobbar på t.ex. klinik eller bank.
Detta utan att behöva reflektera över ersättningen som utgår eller hur det finansieras, för det hör inte till frågan över huvud taget.
Man får hoppas att inget parti eller politiker vill göra denna detalj i TCOs agenda till sin politik.
Jag tycker Ramqvist och Lars-Olov beskriver detta ämne bra.
Och du Bodil: Nog fanken kan en läkare eller lärare försörja sin familj bättre än en arbetare i de allra flesta fall. Och läkaren mångfaldigt bättre än sin sköterskekollega.
Skrivet av Ensamstående mamma 2008-10-13 21:52
Rättvis fördelningspolitik
Tack Karolina!
Jag fattar precis vad du menar. Som ensamstående mamma är det svårt att få något över och begreppet livspussel har en helt annan innebörd när man som jag dessutom har ensam vårdnad om mitt yngsta barn.
Jag lägger mig inte i om folk köper hushållsnära tjänster vitt men det ska fan inte skattesubventioneras. Vård, skola, omsorg behöver däremot definitivt ekonomiska förstärkningar, både för de anställdas och barn, gamla och sjukas skull.
Vård, skola och omsorg var ett trevligt mantra som jag gärna skulle se att det blev i ropet igen.
Skrivet av Lars Rudström 2008-10-21 22:30
Hur var det med ROT-avdragen då?
Håller med Karolina vad gäller fokusval av "problemen". Att någon debattör här anser att hemtjänster inte ska skattesubventioneras har tydligen glömt sossarnas ständigt återkommande införande av ROT-bidrag. Målen var då, liksom nu, att få över svarta tjänster till vita samt att stimulera till fler arbetstillfällen