

Mona lappar och lagar
LEDARE | Publicerad 2008-07-09 14 kommentarer

Bild: stock.XCHNG
Mona Sahlin kommer till Almedalen med trumf på hand. Socialdemokraternas opinionssiffror är stabila på en hög nivå. Däremot är förtroendesiffrorna för Mona Sahlin sämre än för Fredrik Reinfeldt. Vilket delvis är självklart. Mona Sahlin är ny på sin post, kanske ännu inte helt bekväm i ledarrollen. På DN-debatt hävdade Nyamko Sabuni att Mona Sahlin ska hållas ansvarig för sverigedemokraternas framgångar. Detta tillhör det politiska spelet. Men nog vittnar det om en viss desperation.
Mona Sahlins strukturella problem är att den borgerliga regeringen vet vad den vill. Firma Borg & Reinfeldt har en radikal agenda för att göra Sverige mer borgerligt. Strategin bygger på universalmetoden skattesänkningar. Väljarna förväntas betala tillbaka och rösta in de borgerliga partierna för ännu en mandatperiod 2010. Men hittills har taktiken kapsejsat, alliansen saknar tillräckligt folkligt stöd.
För Mona Sahlin gäller det omvända. Valsociologer hävdar utifrån historisk erfarenhet att oppositionens övervikt är mer eller mindre ointagligt. Men problemet är att socialdemokraterna och Mona Sahlin saknar en berättelse om framtidens Sverige. Och kanske också ideologiskt självförtroende. Vilket har sina randiga skäl och rutiga orsaker.
I Sverige är sänkta skatter inte en given valvinnare. Det har de borgerliga partierna fått uppleva många gånger under 1900-talet. Men det är inte heller säkert att väljarna röstar för höjda skatter.
Detta är socialdemokraternas dilemma. Modesta förslag på skattehöjningar kan mycket väl i en tillspetsad politisk debatt av de borgerliga framställas som konfiskatoriska ingrepp. Även om det bara är till nivåer som gällde 2006.
Det är symptomatiskt att Tomas Östros häromdagen på DN-debatt (var annars?) föreslog ett riktat skatteavdrag för a-kassan. Mona Sahlins besked om fastighetsskatten pekar i samma försiktiga riktning. Hus med taxeringsvärde över 5 miljoner kommer att beskattas hårdare. Begränsningsreglerna ska utvidgas och den absurda och kontraproduktiva "ränteskatten" avskaffas. Vilket är befriande och rimliga besked. Socialdemokraterna städar upp Anders Borg. Och vill till varje pris undvika att hamna i ett borgerligt bakhåll om skatterna.
Sverige befinner sig vid ett vägskäl. Antingen består stödet för höga skatter och jämlikhetsambitioner eller så bryter de borgerliga skattesänkningarna upp den ömsesidiga solidaritet som välfärdssamhället bygger på.
Mona Sahlins historiska uppgift är att i ett mer diversifierat samhälle kombinera pluralism och jämlikhet. Men då krävs mer. Det räcker inte att lappa och laga efter borgerliga skattesänkningar.
Håkan A Bengtsson
Ledarskribent på Dagens Arena och vd för Arenagruppen

Dagens läsning...
...är definitivt Magnus Ljungkvists ifrågasättande av journalisters förhållande till rut-debatten och varför de relevanta frågorna inte ställs:"Skickliga journalister som Lena Mellin, Tomas [...]




© 2000-2010 Arenagruppen. Kontakta webbansvarig | System och utveckling: Pelle Olsson












Skrivet av Buddy 2008-07-09 08:23
Mona måste bort!
Hon är det enda hotet mot en överväldigande rödgrön seger i nästa val.
Skrivet av Flarran53 2008-07-09 08:38
Inte lätt för (S)
Hur är det med Håkan Bengtssons eget självförtroende vad gäller möjligheterna att 2008 driva klassisk socialdemokratisk skatte- och fördelningspolitik. HB använder ordet "diversifierat" för att antyda att han ser att samhället har förändrats. Ibland brukar jag tänka tanken att vi snart har ett nytt borgerligt parti (s) som i grund och botten har samma politik som de borgerliga men med vissa fördelningsinslag som t.ex. nu att fastighetsskatten ska höjas för att antal villor i Djursholm och Lidingö. Det skulle förvåna mig mycket om (s) vågar gå till val med skattehöjningar.
Skrivet av Lars-Olov 2008-07-09 08:47
Dags för nytänkande
Jag har full förståelse för att innan man tillåts skriva en ledare i dagensarena så måste man lägga handen på partiprogrammet och svära partiledaren trohet. Men det innebär ju inte att man måste skriva saker som man inte tror på själv eller som man inser att någon vuxen människa knappast kan tro på. Det jag tänker på är när Håkan skriver ”Däremot är förtroendesiffrorna för Mona Sahlin sämre än för Fredrik Reinfeldt. Vilket delvis är självklart. Mona Sahlin är ny på sin post, kanske ännu inte helt bekväm i ledarrollen.”
Orsaken till att förtroendesiffrorna för Mona är dåliga är ju inte att hon är ny utan att hon varit med länge vilket gjort att folk haft en lång tid på sig att bilda sig en uppfattning om henne och det är resultatet av detta som vi kan avläsa i mätningarna.
Jag tror också att det är betydligt fler än hennes företrädare Göran som kommit fram till samma omdöme om Mona som han på ett ganska så brutalt sätt förde fram i Fichtelius program där han bland annat sa att ”man tilltror henne en större politisk kapacitet än hon har. Det är inte så märkvärdigt, det som kommer över hennes läppar. Hennes styrka är inte tänkandet”. Det är nog snarare sådant som spelar in när Mona Sahlins förtroende kommer på tal, knappast det faktum att hon är relativt ny på sin post.
”Modesta förslag på skattehöjningar kan mycket väl i en tillspetsad politisk debatt av de borgerliga framställas som konfiskatoriska ingrepp. Även om det bara är till nivåer som gällde 2006.”
”Bara är till nivåer som gällde 2006”. Det vi talar om är det skattetryck som ”bara” var det högsta i hela världen. Socialdemokrater utomlands har börjat tänka om vad det gäller skatterna. På Arenaredaktionen råder tyvärr alltjämt vad jag skulle vilja kalla ett gammelsocialistiskt synsätt vad gäller skatterna.
Håkan gör en helt riktig iakttagelse när han konstaterar att ”problemet är att socialdemokraterna och Mona Sahlin saknar en berättelse om framtidens Sverige.”
Det problemet har funnits rätt länge nu och är ett av skälen att vi ska hoppas på att socialdemokraterna inte återfår makten 2010.
Men Arenaredaktionen kanske skulle kunna hjälpa Mona och partiet att skriva denna berättelse men då krävs det att man överger gammelsocialistiska idéer som tex tron på att skattehöjningar är svaret på alla frågorna och kliver in i det mer liberala ekonomiska tänkandet som dominerat i världen i övrigt under det senaste kvartseklet.
Skrivet av Lennart Hallengren 2008-07-09 09:04
Fram för utopier och värderingar
Lappa och laga räcker inte i längden. En rejäl kursändring behövs. Socialdemokraterna behöver rikta blicken mot något större än att justera skatterna, ersättningen vid sjukdom och arbetslöshet och andra plånboksfrågor. Visst är det viktigt för oss alla hur mycket pengar vi har i plånboken. Men jag tror människor saknar något mer i politiken. Visioner och utopier om hur vi vill att samhället ska se ut om 20 eller 50 år. Mer om värderingar och vad som är ett gott liv utöver materiella ting.
Vad är socialdemokraternas och den demokratiska socialismens mål för vårt samhälle. Demokratisk socialism är för övrigt ett begrepp som Ingvar Carlsson var den siste att ta i sin mun. Numera vågar ingen i partiledningen ens tänka begreppet. Visioner och utopier som engagerar och attraherar det stora flertalet i arbetarklassen och medelklassen. Så att socialdemokraterna upplevs tydligare som ett parti för arbetarklassen i vid mening. Politiken måste naturligtvis syfta till ekonomisk utjämning. Ingen lätt uppgift men det borde vara uppgiften nu att se bortom 2010.
Skrivet av Lars-Olov 2008-07-09 09:24
re: Lennart Hallengren
”Demokratisk socialism är för övrigt ett begrepp som Ingvar Carlsson var den siste att ta i sin mun. Numera vågar ingen i partiledningen ens tänka begreppet”
Demokratisk socialismen innebar attt produktionsmedlen skulle socialiseras fast med demokratiska medel i stället för med revolution. Jag känner inte ledamöterna i den socialdemokratiska ledningen så väl så jag vet vad dom vågar tänka eller inte. Att dom däremot inte tar ordet i sin mun är ju däremot självklart för den demokratiska socialismen är ju inte längre partiets mål så varför ska man yra om den?
Speciellt med tanke på socialismens rykte som bla beror på hur ekonomierna fungerade i de realsocialistiska staterna i östeuropa.
Det löntagarfondsförslag som LO antog 1976 skulle ha inneburit en socialisering av Sverige. Om dessa fonder hade fått verka så hade Socialdemokraternas fackliga gren LO förutom att vara Sveriges största fackliga organisation även blivit Sveriges största kapitalägare och arbetsgivare. Dom skulle ha blivit den demokratiska socialismens kronjuveler.
Nu blev det inte så eftersom SAP under Palme och Feldt hann tänka om i denna fråga under tiden i opposition och efter det att det ursprungliga löntagarfondsförslaget fallit så har den demokratiska socialismen inte varit aktuell för socialdemokraternas del. Det är bra. Vad som är mindre bra är att socialdemokraterna efter det att den infekterade löntagarfondsfrågan lagts ned kom att släppa hela den viktiga ägarfrågan vad avser de större företagen. Det är antagligen den främsta orsaken till att så många stora svenska företag numera är stora utlandsägda företag.
Skrivet av Lennart Hallengren 2008-07-09 10:49
re Lars-Olov
Nu får vi hålla debatten till lite mer fakta och saklighet. Demokratisk socialism innebär inte att alla produktionsmedel, företag, ska socialiseras. Åter igen vulgärpropaganda. Demokratisk socialism är som begrepp en markering allehanda kommunister som sade sig stå för den rätta socialismen. Vad de verkligen gjorde var att våldföra sig på socialismens riktiga betydelse genom den poltik och det system vi såg i Sovjet och östeuropa.
Visst hamnade socialdemokraterna världen över i en defensiv hållning när det gällde at förklara att deras socialism var något annat. Du borde veta att socialdemokraterna för länge sedan övergav tanken på total socialisering av produktionsmedlen. Dock kvarstår problemen idag. Socialdemokraterna och andra vänsterkrafter har byggt välfärdssamhällen som korrigerat kapitalismen, men mycket av kapitalismens avigsidor lever vi fortfarande med. Idag främst med de riktigt kortsiktiga kapitalisterna som inte tycks se längre fram än nästa vecka.
Skrivet av Lars-Olov 2008-07-09 11:46
re: Lennart Hallengren
Självklart så ska vi hålla oss till fakta och saklighet du säger att ”Du borde veta att socialdemokraterna för länge sedan övergav tanken på total socialisering av produktionsmedlen” .
Det vet jag. Men 1978 så sa Olof Palme att LOs löntagarfondsförslag skulle genomföras. Detta löntagarfondsförslag innebar ju inte någon ”total socialisering” men däremot att alla större Svenska företag skulle socialiseras vilket ju skulle vara en kraftig socialisering och något alldeles unikt i den fria världen. Sen tänkte sossarna om. Antagligen så hade Feldt en stor roll i denna omprövning så när löntagarfonderna kom på riksdagen bord 1983 året efter det att S återfått makten så var det ett urvattnat förslag som handlade mer om kapitalbildning än om socialisering.
”Demokratisk socialism innebär inte att alla produktionsmedel, företag, ska socialiseras.”
På den punkten har du fel. Demokratisk socialismen innebär socialisering genom stegvisa demokratiska reformer utan proletariatets diktatur.
I praktisk politik så har dock många socialdemokratiska partier, däribland det svenska, under de senaste decennierna fört en politik som i stället stället för att förstatliga produktionsmedlen handlat om att skapa vad man anser är en bättre kapitalism genom att man satt in en massa åtgärder som med ett samlingsnamn kan kallas ”välfärdsstaten”. Men det menar jag innebär inte att demokratiska socialismen blivit något annat än en socialisering utan att socialdemokraterna övergett den demokratiska socialismen och skapat en egen variant av socialliberalismen.
”Demokratisk socialism är som begrepp en markering allehanda kommunister som sade sig stå för den rätta socialismen.”
Jag är inte riktigt säker på vad du menar med den meningen. Men om du menar det jag tror att du menar så är det ju ganska naturligt att ingen i den nuvarande S-ledning vill ta begreppet ”demokratisk socialismen” i sin mun.
Skrivet av Bodil 2008-07-09 11:54
Mona Sahlin
Hur kan någon tro att Mona Sahlin skall kunna klara ett statsministeruppdrag.
Det är en omöjlighet med hennes bristande kunkaper inom alla områden.
Hon är diskvalificerad det uppdraget.
Hennes privata affärer gör det omöjligt och det är enbart puerilt att tro att hon klarar den biffen.
Hennes utspel i Almedalen talar för sig själv ,prata det går bra men innehållet lyser med sin frånvaro.
Sossarna måste först välja en ny partiordförande innan de kan pretendera på makten.
re. Lennart Hallengren
Socialdemokraterna globalt sätt har tappat mark år efter år och då kan jag undra varför Du så enträget vill utsätta svenska folket för dess politik
Betackar mig verkligen för slika nya försök med socialism i Sverige
Skrivet av Lennart Hallengren 2008-07-09 12:19
re: Lars-Olov och Bodil
Lars-Olov, jag menar att demokratisk socialism som socialdemokrater och socialister använt är, och var, en markering mot kommunister som sedan 1917 och Lenins ryska revolution misskrediterat ordet socialism. Det är helt uppenbart att det alltid funnits klar rågång mellan socialdemokratisk och kommunistisk ideologi ocg praktik.
Du har rätt att mycket i socialdemokratins politik är socialliberalism. Inte så konstigt. Socialdemokratisk och liberal politik och idéer har alltid haft sina beröringspunkter, speciellt mellan socialdemokratin och socialliberalism. Liberaler och socialliberaler har mycket att vara stolta över när det gäller radikal politik. Men i Sverige är socialliberalismen undanskuffad. Numera tycks det vara folkpartiets mål att inta ståndpunkter som är mer konservativa och högerinriktade än vad moderaterna står för.
Till Bodil. Din debattnivå är lite för låg för mig och vad denna sida representerar. Tycks inte vara mycket politiskt tänkande hos dig.
Skrivet av Lars-Olov 2008-07-09 13:19
Kim Il Sung
Dagens citat i dagensarena kommer från Almedalsbloggen. Om man klickar på länken så ser man att där fanns roligare kommentarer till Monas tal än de som som dagensarena valde att citera tex:
"Hon citerade även Palme. Sedan pratade hon om Palme. Och om hur viktig Palme har varit. Faktum är att Mona Sahlin har pratat om Olof Palme ända sedan hon tillträdde som partiordförande, och det blir både tjatigt och märkligt. Genom att bokstavligen ställa sig i Palmes skugga får Sahlin säkert cred av gräsrötterna. Vi andra börjar tycka att det är väl tjatigt, och undrar varför hon behöver hålla honom i handen?"
Av bloggen framgår också att ett fotografi av Palme släpats upp på scenen. Man börjar nästan undra om huruvida Mona tänkte på gamle gode Kim Il Sung som efter sin död upphöjts till "evig president" i Nordkorea.
Skrivet av Bodil 2008-07-09 15:01
re Lennart Hallengren
Om det är så att Du tycker min debattnivå är för låg bör Du inte debattera med Björn Elmbrandt, han som talar om "en moderatfarm på Lidingö".
Tala om låg debattnivå då blir det "som man bäddar får man ligga".
Din egen debattnivå är väl inte heller något att "hänga i julgran" eller gäller det enbart nivådiskussion när sossar granskas.
För egen del spelar Dina kommentarer ingen roll i sammanhanget .
Men Din analys av kommunism vs socialism är faktiskt skrattretande.
Skrivet av Vän av ordning 2008-07-09 19:11
Osakligt
Lars-Olov skickar märkliga signaler då han skriver "Jag har full förståelse för att innan man tillåts skriva en ledare i dagensarena så måste man lägga handen på partiprogrammet och svära partiledaren trohet. "
Visserligen är det en liten anstrykning av den förre husbondens röst i Arenaskribenternas framtoning, men detta var osakligt och raljerande.
Det vore bättre om han (också) kritiskt granskade den regering som nu är vid makten. Vilket samhälle vill han själv ha och tror han att regeringens politik för till detta mål? Vilka 'vi' menar han annars och vad ska 'vi' rösta fram?
Det är nog ingen större överdrift att säga att alliansens politik knappast har varit förtroendeskapande. Frågan är om "det liberala ekonomiska tänkandet" ens har varit det. Handlar allt om ekonomi?
Skrivet av Jens Cavallin 2008-07-10 12:34
Kolla Trondheim!
Den politik som vänstern (dit faktiskt också socialdemokraterna på platsen måste räknas) förde där kan kanske inspirera: det handlar om att våga säga att frihet förutsätter jämlikhet (och kanske systerskap). Och att det finns oerhört mycket resurser i samhället som kan användas bättre än till dyra fritidsbåtar, stadsjeepar, lyxvillor, exklusiva golfbanor eller sporthallar. Trygghet betyder att inte behöva tigga och be om stöd hos socialen därför att sjukpenningen tagit slut, arbetsförmedlingen kräver att du åker hundra mil bort och jobbar i ett lågbetalt yrke som du inte utbildats för etc. etc. 162 miljarder i överskott i statskassan skulle kunna användas bättre för att investera i miljövänliga transporter och energi, snarare än att marginellt minska statsskulden. Reinfeldt och "infrastrukturministern" Torstensson tyckte 100 miljarder för järnvägar var "orealistiskt" - mindre än detta enda års budgetöverskott alltså... Att möjligheten för jorden att överleva handlar om radikalt gemensamma lösningar, inte dåligt samvete för individer, är e t t sätt att förstå vad demokratisk socialism innebär.
Skrivet av Arenavän 2008-07-10 17:49
Nollsummespel?
Håkan A. kan mycket bättre än att lägga ut konturerna av ett politiskt nollsummespel i sitt försök att förklara socialdemokratins förlamning och Monas dilemma. Skatter har förstås sin betydelse i politiken men Monas problem är att hon hittills undvikit att förklara VAD socialdemokratin tänker göra med dessa och, inte minst, VARFÖR.
Uppenbart saknar hon just nu en trovärdig och engagerande "berättelse" - i övrigt håller jag i stort med signaturen Lars-Olovs analys i inlägget "Dags för nytänkande" men delar inte hans omdöme om Mona som ledare. Jag är övertygad att Mona är kapabel till det efterfrågade nytänkandet om hon bara frigör sig från de paralyserande strukturer som den "perssonska" eran har lämnat efter sig.
Ett annat oöverstigligt problem, som Mona och socialdemokratin gissningsvis kommer så småningom att stå inför, är relationen till miljöpartiet och vänsterpartiet - var för sig eller båda samtidigt. Av någon underlig anledning hoppar Håkan A. över denna viktiga aspekt.