

Ett kliv på vägen
LEDARE | Publicerad 2008-05-13 35 kommentarer

Bild: stock.XCHNG
En återkommande tes om socialdemokraternas jobbtoppmöte igår är att det är väl ingen större skillnad på vad Sahlin säger och vad den borgerliga regeringen säger.
Men Lena Mellin i Aftonbladet, SVTs Agenda, P1 Morgon och ett antal andra som drivit den linjen är alldeles för ytliga. Visst. Vad alla kan se är att socialdemokraterna kallar sin ungdomssatsning till någonting annat, än vad de borgerliga döpt sin egen satsning på unga jobb för. Men det är yta. Vi kan inte ha en politisk journalistik som bara förmår beskriva de ompaketeringar, som då och då måste ske. Det finns faktiskt ett innehåll också. Här är skillnaderna:
1. Socialdemokraterna tror på människan, där de borgerliga har en i grunden mer pessimistisk människosyn, vill piska in människor i låglönejobb, genom lägre a-kassa och högre avgift.
2. Socialdemokraterna tror inte att det räcker med arbetsmarknadspolitik, dvs att öka utbudet av arbetskraft, som ju är finansminister Anders Borgs sterila nationalekonomiskt-teoretiska återvändsgränd. Man måste också stimulera efterfrågan på nya jobb genom forskning, utveckling, investeringar, kort sagt någon slags näringspolitik. Istället för att skvätta ut gigantiska skattesänkningar till de rika, i hopp om att något ska sippra ner också till "dom därnere".
3. De borgerliga har rustat ner arbetsmarknadsutbildning och vuxenstudier, där socialdemokraterna säger att mer utbildning är chansen till utveckling och hyggliga reallöner också om 10-15 år. Gammalmodigt? Men det funkar ju.
4. Att socialdemokraterna vill ge företagarna någon slags trygghet liknande det som löntagarna har är självklart kan man tycka, även om de borgerliga är ointresserade. För om företagarna betalar till ett system som ger också dem mer av trygghet, kanske de vill försvara den generella välfärdens princip.
Det finns alltså rejäla skillnader mellan Sahlin och Reinfeldt. Det kan en blind höna se, men inte Lena Mellin. Det hindrar ändå inte att jobbtoppmötet också lämnar ett antal frågor obesvarade. Om de arbetslösa flyttar i tabellerna och blir enmansföretagare, försörjningsföretagare, inte blir det särskilt många nya jobb av det? Och kan inte löntagarnas egna miljarder i AP-fonder och andra system användas bättre än idag för att skapa en framtid för Sverige?
Frågor, idel frågor. Ändå blir man lite glad. För det som skedde igår kändes som ett kliv på vägen för att hitta en annan politik.
Björn Elmbrant
Ledarskribent på Dagens Arena och frilansskribent/författare

Dagens läsning...
...är definitivt Magnus Ljungkvists ifrågasättande av journalisters förhållande till rut-debatten och varför de relevanta frågorna inte ställs:"Skickliga journalister som Lena Mellin, Tomas [...]




© 2000-2010 Arenagruppen. Kontakta webbansvarig | System och utveckling: Pelle Olsson












Skrivet av Mikko 2008-05-13 08:19
Ytligt
Björn Elmbrant, rätt i gen!
Jag har under ett antal år också undrat vad Lena Mellin egentligen menar. Det fanns ju ingen hejd på kritik t ex mot Göran Persson. Det var också ytligt och hon hade inga djupare analyser betr. S-politik då heller.
Det kanske är så att Lena Mellin vill vara väldigt neutral i politiken och eftersom den borgerliga politiken kännetecknas av ytlighet så kan hon inte ge vänstern några fördelar genom djupare analyser där heller!
Skrivet av småföretagare 2008-05-13 08:29
trovärdigheten
problemet med "småföretagandet" , socialdemokratin och i synnerhet mona sahlin är trovärdigheten .... hur många månader drev hon sitt företag innan konkursen ? samma sak med en annan ekonomisk talesman som likt gubben i lådan alltid har åsikter om ekonomi och företagande .. johan ehrenberg .. hur många konkurser har han bakom sej ? räcker det med fem? och vilka betalar dom ?
Skrivet av Björn G 2008-05-13 09:13
Propaganda istället för innehåll
Björn Elmbrant, inte ett enda rätt igen! Som vanligt.
Hur ser man att Björn Elmbrant inte har något djup i sin analys? Jo man kan titta på om argumenten mest liknar personangrepp och är allmänna och övergripande, helt utan fakta.
Titta på punkt nummer 1. Vill alliansen verkligen piska folk? Vilken allianspolitiker har sagt att: Vi tror inte på människor! Ingen förstås.
Alliansen tror på människornas egen kraft att växa. Socialdemokraterna tror att folk är lika nöjda med höga bidrag som med ett egen jobb. Och om man lyssnar på Mona Sahlin vill hon ocksa ha de enkla tjänstejobben, som vanligen är lågavlönade. Hur det skulle bli högre löner i dessa jobb med sossarna vid makten har varken Mona eller Björn E förklarat.
Själv litar jag på att fackföreningarna skall hålla borta de lägsta lönerna. Fast fackföreningar litar kanske inte Björn E på? Undrar varför?
Alliansen satsar mycket riktigt på forskning, utveckling och investeringar. Mer än socialdemokraterna gjorde innan valet. Tänk på att skattesänkningarnan finansieras mest med bidragssänkningar.
Mona Sahlin var närningsminister och gjorde inte ett smack för något företag. Det är ett svårslaget rekord. Nu är hennes idé att låta bidragssystemen omfatta småföretagare. Undrar om det är vägen till deras hjärta. Socialdemokraterna har systematiskt under hela sin historia sett till att allt som heter företagande innebär en total uteslutning från alla bidragssystem. En ändring på den punkten är ingen satsning som kommer att leda till fler jobb. Det är bara en rättvisefråga. Vilket i och för sig inte är ett dåligt argument.
Arbetsmarknadsutbildningarna kostade för mycket pengar och höll bara folk utanför arbetsmarknaden. Jag har två kompisar som under tio års tid levde på a-kassa och en och annan arbetsmarknadskurs. Det är ett tillräckligt skäl för mig att ändra på systemet. De har båda två skaffat riktiga jobb de senaste året. Ingen slump enligt min mening.
Vänligen Björn G.
Skrivet av Bodil 2008-05-13 09:37
skillnaderna
Det finns rejäla skillnader mellan Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt precis som Björn Elmbrandt skriver och som enligt honom inte Lena Melin märker.En av de stora skillnaderna är att Fredrik Reinfeldt inte kan stoltsera med en hel del oegentligheter såsom Mona Sahlin.
Svartjobb, obetald tevelicens,användade av Riksdagens kontokort med inköp för över 10.000., 98 st obetalda p-böter, 30.000:- i obetald restskatt osv.
Gå gärna in på www.youtube.com/watch och läs resten av det skamliga.
Man skall inte kasta sten när man sitter i glashus och vi har inte glömt Monas framfarter.
Skrivet av Inger 2008-05-13 09:51
Sänk arbetsgivaravgiften i låglöneyrken
Sänk arbetsgivaravgiften till 10% för löner under 20 000 kr per månad.
Mer arbetskraft behövs inom vård, skola och omsorg. Anställ fler! Minska klasserna i skolan-korttidsutbilda andra yrkeskatergorier till lärare. Om nödvändigt får kommunalskatten höjas.
Vi har brist på hantverkare- stimulera yrkesutbildning/lärlingsutbildn.
och satsa på den gruppen egenföretagare-inte nödvändigt stimulera fler e-handelsföretag.
Slopa svepande formuleringar, det är konkreta åtgärder som behövs!
Skrivet av Patrik 2008-05-13 10:00
Efterfrågan missas av alla
Om man får lika mycket betalt för att arbeta som för att inte arbeta, då kommer fler att inte arbeta. Att tro på människan får väl ändå inte innebära att man gör sig själv godtrogen?
Ett problem är ju att ingen törs släppa fram vad som krävs för att det ska bli efterfrågan på nya jobb. Alliansen tror att det räcker med arbetskraftsutbud, medan socialdemokraterna inte vill låta människor ha ett eget kapital.
Om utbildningar vore en sådan universallösning, skulle vi inte ha partiell arbetskraftsbrist idag. Då skulle de arbetslösa redan ha varit utbildade.
Skrivet av Lars-Olov 2008-05-13 11:43
re: Bodil
Re: Bodil
Intressant att du tar upp den vinkeln. När Socialdemokraterna och deras anhang sänkte Cecilia Stegö Chilò så tänkte jag att när man ställer så höga krav på en blivande minister så kan man inte välja Mona Sahlin till partiledare eftersom hennes bakgrund inte verkar tåla en sådan hård granskning. Nu blev Mona Sahlin ändå partiledare och det ska bli intressant och se hur partiledningen samt deras konsulter klarar av att hantera hårdgranskningen av Mona när den så småningom kör igång. För den kommer.
Skrivet av Kjell J 2008-05-13 12:48
(S)-märkt höna
Björn Elmbrant har rätt om Lena Mellin och det borde ledande (S) företrädare påtalat under valrörelsen 2006.
Jag har länge förundrats varför SVT och SR så ofta vänt sig till Lena Mellin för att kommentera (S)-politiken. Hon presenteras alltid som (S)-märkt politisk debattör på AB. Alla som läst hennes artiklar i AB, sedan lång tid och framför allt inför valet 2006, vet att hon drev en intensiv kampanj mot Göran Persson och framförde hyllningsartiklar för Fredrik Reinfeldt så fort tillfälle gavs.
Samma gäller Lotta Gröning på AB som också används som flitig (S)-märkt debatör. När hon fyller lungorna med luft och skall kommentera (S)-politik och det kommer ett oj oj oj, aj aj aj, .. så undrar man varför hon anses så intressant som (S)-debattör?
Dom liknar ett "Bo Södersten syndrom" där man inte tar avstånd från sin (S)-stämpel medans man samtidigt driver en klart borgerlig linje.
Skrivet av Hasse i Spånga 2008-05-13 13:52
Saknas
Två delar saknas i både regeringens och socialdemokraternas politik.
En orsak till att arbetsgivarna känner tveksamhet till att anställa personer som varit långtidsarbetslösa eller saknar praktik är att de är osäkra på deras kompetens. Därför vill de inte betala full lön eller ens anställa. Det behövs en möjlighet att få sin kompetens konstaterad i ett objektivt dokument. Arbetsgivarna behöver en garanti för att man klarar jobbet.
Många arbetslösa har tappat självförtroendet och har en rad mentala hinder för att ta sig vidare. De behöver intensiv coachning av ett slag som sällan finns idag.
Skrivet av Staffan 2008-05-13 14:56
Kjell J
Haha jag håller med dig om Lotta Gröning, jag förstår inte hur hon kan ha kommit så långt som hon gjort. Varenda gång hon säger någonting så är allt elände och allt är Socialdemokraternas fel. Dessutom är hon tröttsam att lyssna på. Förstår inte varför Godmorgon Världen fortsätter att bjuda in henne. Har ingen förståelse för var hennes intellekt finns.
Skrivet av Lars-Olov 2008-05-13 15:05
re: Kjell J
Vad är det för fel med Bo Södersten?
Han har väl framfört många sunda och väl underbyggda åsikter vilket är mer än man kan säga om vissa av hans partikamrater.
Skrivet av Kjell J 2008-05-13 16:44
re: Lars Olov
Felet är väl att kalla sig socialdemokrat men driva väl underbyggda borgerliga åsikter.
Skrivet av Lars-Olov 2008-05-13 16:54
re: Kjell J
Det kan jag hålla med om. Men från början var nog Bo Södersten socialdemokrat. På Wikipedia står han nog fortfarande som socialdemokrat. Men det är väl samma sak med Södersten som det var med några släktingar till Palme som bodde i Mexico eller nånstans.
På fråga från en journalist om deras partitillhörighet svarade Palme att dom var socialdemokrater men att dom tillhörde partiets högerflygel. Det gör nog Södersten också.
Skrivet av Bodil 2008-05-13 17:06
e Lars-Olov
Det är väl ett märkligt fenomen att sossarna valde Mona Sahlin att partimedlemmarna inte ställer högre krav på den person som skall leda partiet.
Att det kommer en granskning av henne kan vi säkert räkna med hur mycket partiet än kommer att försöka "mörka".
Svinhugg brukar gå igen.
Efter den totalt sanslösa förföljelse som Cecilia S-C och Maria B blev utsatta för så kan vi förvänta oss en supergranskning av Mona Sahlin.
Dessa okunninga fiffelbelastade politiker skall vi inte behöva nöja oss med oavsett vilket parti vi röstar på.
Skrivet av L-O R 2008-05-13 17:39
re: Bodil och Lars-Olov
Nu tycks de båda "liberalerna" Bodil och Lars-Olov startat en ny "mosa Mona"- kampanj. Hämndens tid är inne! Vad då sanslös kampanj mot Cecilia S-C och Maria B? Den var väl som en mild västanfläkt jämfört med vad en del socialdemokratiska politiker fått utstå när de löpt gatlopp i media under årens lopp!
Skrivet av Bodil 2008-05-13 18:00
re L-O R
Menar Du att de gatloppande sossarna är oskyldiga eller?
Menar Du att de skulle ha kommit undan eller?
Menar Du att Mona Sahlin skall komma undan eller ?
Nu är det så att det räcker inte längre med att muta Gramscivänstern i SR och SVT utan nu är nästan alla svenskar inne på nätet och det kommer att avgöra valet 2010.
Skrivet av Erik 2008-05-13 18:22
re småföretagare
"samma sak med en annan ekonomisk talesman som likt gubben i lådan alltid har åsikter om ekonomi och företagande .. johan ehrenberg .. hur många konkurser har han bakom sej ? räcker det med fem? och vilka betalar dom ?"
Det här är vad Johan Ehrenberg själv har att säga om sina konkurser:
http://etc.se/artikel/16880/bonnier-foertalar-sina-motstandare" target="_blank" onfocus=":this.blur()">http://etc.se/artikel/16880/bonnier-foertalar-sina-motstandare
Skrivet av AntiFascist 2008-05-13 18:24
Visst vill Alliansen "piska" folk
Det vill alla politiska partier med en neofascistisk böjelse. Även om det var skickligt inlindat i ValBudskapet (fabricerat av en reklambyrå?).
I "The Guardian" skrev man "en varg i fårakläder" om Fredrik Reinfeldt.
Men naturligtvis vill man inte "piska" eller sätta åt alla. Bara vissa människor för vissa "brott". "Alla djur är lika men vissa djur är likare än andra djur" (Orwell).
Med den gamla socialdemokratin modell Göran Persson (geniförklarad av vissa nyliberaleroch nyutnämd hög chef av Alliansen med Reinfeldt och Co) och som nyu verkar hemtam i moderata konsultföretag, är det bara en fråga om skillnader i nyanser.
S struntade i de marginaliserade men hade i alla fall vett att låta de vara i fred (någorlunda) även om man i rättvisans namn startade den politik som Alliansen nu så effektfullt slutfört. I gamla urklipp ser jag att åtstramningarna började 1997. Vad ska folk tro när de kommer underfund med detta?
Både Allians och vänstern måste således skärpa sig. Vad beträffar de Sverigedemokrater som v+h hjälper fram på detta sätt så är risken att de kommer att bli utpräglat fascistiska även om detta också skickligt kommer att lindas in.
Vem ska hålla i piskan? Jag måste tillstå att jag blir lite nervös om människor typ Bodil gör det.
AntiFacist
PS! För de som inte vet så var fascisternas symbol en riskärve och en bila. Om kommunisternas symbol hammaren och skäran brukar man skämtsamt säga att man håller huvudet med skäran och slår med hammaren. Nog verkar rörelserna ganska lika. Liksom Alliansen och vänstern präglades de också av misstroende för människan. Bossarna skodde sig bra. DS.
Skrivet av L-O R 2008-05-13 18:25
re:Bodil
-Menar du att Cecilia S-C, Maria Borelius, Ulrika Schenström är oskyldiga, eller?
-Menar du att de skulle ha kommit undan, eller?
-Vad skall Mona Sahlin komma undan med? Hon är redan uthängd.
-Fredrik Reinfeldt sa ju betr Ulrika S att ingen människa är perfekt, gäller det bara borgerliga företrädare eller även s-politiker, eller?
Skrivet av Lars-Olov 2008-05-13 18:33
re: L-O R
"En ny mosa Mona kampanj" ???
Den kampanj som bedrevs mot Mona 1995 och som gjorde att hon inte blev Invgvar Carlssons efterträdare initierades väl av socialdemokrater om jag är rätt informerad.
Det är inte själva kampanjen mot Cecilia S-C och Maria B som jag tänker på utan det man kampanjade om och de regler som man satte upp för vilka krav som ska ställas på en blivande minister.
Men jag driver inte någon kampanj jag undrar bara hur an tänkte då man valde Mona till partiledare efter det att man själva skärpt kraven på blivande ministrar
Skrivet av Lars-Olov 2008-05-13 18:42
re: LO-R
”Vad skall Mona Sahlin komma undan med? Hon är redan uthängd.”
Det är bara delvis sant. Förra gången handlade det mycket om Toblerone. Men den viktiga frågan är ju givetvis alla de kvarskatter, tv-licenser och andra skulder som Mona Sahlin inte betalade i tid och som därför hamnade hos Kronofogdemyndigheten. Mona Sahlin är ju inte så dum så hon inte fattar att det är en belastning för en karriärpolitiker att vara en följetång hos Kronofogdemyndigheten. Så den fråga som återstår att besvara lyder helt enkelt varför hon valde att inte betala i tid?
Den frågan bör hon lämpligen svara på innan hon ges uppdraget att bilda en regering. Det är inte orimligt att begära det.
Skrivet av Biro 2008-05-13 18:52
Licensskolk av "ideologiska motiv" inte mer "rätt" Lars-Olov
Visst Lars-Olov. Men vi tycker inte att det är mera rätt med fuskande moderater som ministrar. Licensskolk är inte mera rätt för att det är "ideologiskt". Ska vi strunta i att betala hyran eller någon annan avgift om vi av en eller annan anledning finner den för hög? En företagare sa till oss: "Det spelar ingen roll om jobbet är vitt eller svart. Huvudsaken är att man jobbar hårt." Men om det snedvrider konkurrensen så jobbar man hårt för att snedvrida den. Kan du tala om vilka lagar och regler man i sådana fall ska följa?
Vi tror att hela landet behöver en "syndamnesti" så att vi på asllvar kan börja jobba (seriöst). Det duger inte med att avleda uppmärksamheten med att enbart jaga bidragsfuskare.
Skrivet av Lars-Olov 2008-05-13 19:09
re: Biro
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar. I Monas fall så tror jag inte att hon valde bort att betala tv-licenser, kvarskatter parkeringsavgifter, dagisavgifter mm i tid av ideologiska skäl. Om hennes skäl är mer eller mindre rätt än de ideologiska skäl som kan finnas för att inte betala tv-licens och skatter i tid vet jag inte förrän jag vet vilka hennes skäl var.
Skrivet av Rustan Rydman 2008-05-13 19:50
Skyddsnätet
Arbetslivet förändras i snabb takt, i vissa banscher med ett mycket högt tempo, Arbetagaren kanske måste byta jobb flera gånger under sitt yrkesverksamma liv. Samhället eller branschen måste ställa upp
med olika former av utbildning så att den arbetslösa ska kunna ta
ett nytt jobb. Det kan var korta kurser eller längre utbildning. Det måste finns att studielån som det går att leva på. En a-kassa som det går att att leva på, det handlar om ett ekonomiskt skyddsnät att gå. Omställning i arbetslivet kräver ett skyddsnät och trygghet.
Skrivet av L-O R 2008-05-13 20:27
Kärvare tider på arbetsmarknaden
Jag har svårt att förstå varför debatten om de olika blockens jobbpolitik hela tiden slirar iväg till Mona Sahlins problem med att betala sina räkningar. Det är särskilt ett par signaturer som tar upp detta, vilket de förresten gör oavsett vilket ämne som debatteras. Jag tror inte heller, i likhet med Lars-Olov, att Mona Sahlin inte betalade sina räkningar av ideologiska skäl. Vad det berodde på är hennes sak och har inget att göra med partiets politik för jobben.
Att s behöver förstärka sin arbetsmarknadspolitik är klart. Jag tror å andra sidan inte att alliansens nedrustning av arbetsmarknadsutbildningen är rätt väg att gå. Det stundar nog kärvare tider nu, varslen ökar kraftigt och är ett tecken på att konjunkturen vänder nedåt.
Skrivet av Bodil 2008-05-13 20:41
re L-O R
Vet inte att var Ni sossar lägger ribban för Era politiker men vi liberaler tänker i varje fall inte hålla tillgodo med kvalitet Mona Sahlin.
Vi tänker inte heller låta Er i lugn och ro nöja Er med dylika som under alla förhållanden kommer att stänka över på oss.
Det är dags att kräva bättre politiker och inte sådana som går ut folkskolan med 3,3 i betyg och därefter ringlar sig igenom SSU och andra ungdomsförbund till Riksdagen.
Aldrig i livet att undertecknad nöjer sig med dylika.
Skrivet av Bengt Nilsson, röd gråsosse 2008-05-13 20:42
Visa ut hyckleri-högern till bakom valstugean
När jag någon gång råkar ta en högerpartist i handen tittar jag efter om handen är kvar. Så myckte litar jag på dessa hycklande höger-människor som så förnedrande föraktfullt, i sämsta höger-Persson-stil, ser ner på sjuka , arbetslösa och obemedlade i samhället. För att inte tala om deras hat mot allt vad fack och kollektivavtal heter. Nej lita aldrig på en hycklande "bakom-val-stuge-knuten"-högerpartist och framför altt inte om han heter "Det-sovande-folket" Reinsvält och sägs vara statsminister.
Skrivet av Bodil 2008-05-13 20:52
re AntiFacist
Du skall som kommunist vara nervös för "sådana" som jag, vi tänker nämligen inte tillåta att Sverige blir mer kommunistiskt än det redan är.
Du skall också vara nervös för "sådana" som jag för att vi tänker nämligen inte heller tillåta att Sverige skall styras av SVT och SR .
Sådana som jag vi tänker se till att det är arbete och åter arbete som skall
gälla och inte något bidragssamhälle.
Skrivet av Lars-Olov 2008-05-13 21:26
re Bengt Nilsson
Vem är höger-Persson?
Skrivet av AntiFascist 2008-05-13 21:44
Dåligt "påläst" Bodil
Du är lite dåligt påläst Bodil. Min liknelse med hammaren och skäran hade säkert skickat mig med enkelbiljett till Gulaglägren om inte till omedelbar arkebusering. Dessutom har jag aldrig varit kommunist. I en skoluppsats attackerade jag dem hårt (för hårt?) och jag har faktiskt varit medlem i (m). Men dubbelsnacket börjar att gå mig på nerverna., Ulf Adelsohn som tycker att Sv D är en "vänsterblaska" (eller något i den stilen) även om det faktiskt är sant att man på SvD:s ledarsida har beklagat att Alliansens arbetslinje ("Arbeit macht frei"; egen kommentar) skadar den uppbyggnad av landet underifrån som skulle ersätta sossarnas uppenbara toppstyrning.
Kort fattat, om du verkligen menar allvar, så ska du hjälpa till med att se till att Alliansen släpper fram folk som vill något positivt. Kanske inte bara de som vill arbeta hårt med att riva ner landet. Sådana finns det alltför gott om. Exempelvis är landetsFoU-politik fortfarande skandalmässig.
Men inte har du fel i allt och, i ärlighetens namn, ser jag även en viss charm i en engagerad Bodil som håller i risknippet.
Skrivet av Lars-Olov 2008-05-13 21:58
re L-O R
"Vad det berodde på är hennes sak"
Nej det är inte hennes sak. Lika lite som det var Cecilia Stegö Chilò privatsak om huruvida on betalt TV-licensen eller ej. Det är så som Gunnar sträng kunde svara om han fick frågor om sin privata ekonomi för 35 år sedan men sådana regler gäller inte längre. Nu gäller transparens på gott och ont. Det kommer att leda till att det blir tuffare för politiker från alla läger men å andra sidan så finns det fördelar med att dom granskas hårdare.
Svaret på frågan varför hon inte betalade sina räkningar i tid kan mycket väl vara avgörande för om man kan ha förtroende för henne som regeringschef eller ej. Men jag förstår att det är störande för många om man kritiserar en socialdemokratisk partiledare. För det är något som man helt enkelt inte gör. Det är långt värre än att svära i kyrkan.
Då det gäller jobbpolitiken så tycker jag att Sahlin inte verkar ha så mycket att erbjuda. En allmänt fientlig inställning till småföretagare under flera decennier och en politik som lett avvecklandet av svenskt ägande av större företag är ingen bra kombination för att skapa flera jobb. Men en annan politik så hade det inte behövts några ”toppmöten”. Att förstärka arbetsmarknadspolitiken räcker inte när jobb försvinner för evigt.
Skrivet av L-O R 2008-05-13 22:44
re: Lars-Olov
Men snälla Lars-Olov det är väl en väsentlg skillnad på att av ideologiska skäl låta bli att betala sin Tv-licens eller att bygga till huset långt över tillstånd än att inte betala en räkning i tid. Har inte du gjort det också någon gång? Jag försvarar inte Mona Sahlins försumlighet men vad den berodde på vet varken du eller jag, det kan ju ha varit familjeproblem eller vad personligt som helst som gällde just då och som nu har klarats ut. Tänk på vad Reinfeldt sa om Ulrika Schenström: Ingen människa är helt perfekt! Sedan vet ju jag att det ställs mycket högre krav i dessa avseenden på en socialdemokrat än på någon från de övriga partierna.
Jag tog förstärkningen av arbetsmarknadsutbildningen som ett exempel på vad som behöver göras, självklart krävs också andra åtgärder. Men är det då inte bra att man samlar partiet för att diskutera detta eller anser du det vara fel att ansvariga träffas i detta syfte?
Men allt är naturligtvis sossarnas fel i dina ögon!!
Skrivet av Erik 2008-05-13 23:53
Sorgligt
Blev så glad när jag hittade den här sidan. Äntligen seriös journalistik från vänster. Tyvärr gjorde jag misstaget att läsa kommentarerna och måste tyvärr erkänna att det var nedslående med alla högerliberaler som agiterar som vore dom i opposition. Ni har fått makten. I Riksdag, Regering, Media, Värdsbanken, Internationella valutafonden...o.s.v. Och så sitter ni och ödslar tid på att harma över Mona Sahlins oegentligheter. Inser ni inte, liksom vänstern förhoppningsvis börjat göra att vi måste börja i en helt annan ände? De STORA orättvisorna, Det STORA miljöhotet.
Tyvärr så bidrar sådana som Mellin till det ökade politikerföraktet och hjälper med sin journalistik till att få ner debatten på sandlådenivå. Det är sorgligt. Att Mona Sahlin blev vald till partiledare är också sorgligt. Idén om att det var tvunget att vara en kvinna på posten kan få ödestigra konsekvenser när det drar ihop sej till val. Det skulle varit Anna Lindh men av kända skäl blev det inte så. Då ska man ta den som är bäst lämpad, och den personen heter inte Mona Sahlin. Prickfri eller inte.
Skrivet av Lars-Olov 2008-05-14 08:39
re: L-O R
Om ”toppmötet” bara är ett propagandajippo som inte leder till några nya jobb så vet jag inte hur stort värdet av det hela är. Jag har en känsla av att partiet hade tjänat på att komma bättre förberedda till ett sånt här möte än man nu verkar ha gjort.
”Jag försvarar inte Mona Sahlins försumlighet men vad den berodde på vet varken du eller jag, det kan ju ha varit familjeproblem eller vad personligt som helst som gällde just då och som nu har klarats ut.”
Just det det vet varken du eller jag. Därför vet vi inte heller om huruvida det klarats ut eller ej.
Men innan hon blir statsminister så kommer vi säker att veta. I dagens värld gäller transparens. Jag kan ta ett exempel från bolagsvärlden. Upplysningscentralen UC kreditvärderar företag på en skala från 1-5 där 5 är högsta värdet och 3 är någotsånär kreditvärdigt och där värdena 1 och 2 alltså är rätt dåligt. Jag hade en kund som hade en tvåa för att det gått rätt dåligt för dom tidigare. Det innebar problem ett av de viktigaste var att i samband med kommunala upphandlingar så krävdes ofta en trea för att få vara med och om man inte hade en trea så skulle man motivera varför man ändå skulle anses platsa.
Efter det att bolaget redovisat ett antal bra årsresultat och hade en stabil ekonomisk ställning så hade man fortfarande kvar tvåan hos UC. Då tog vi kontakt med UC och sa att vi tyckte att dom gjort fel i kreditvärderingen och att bolaget borde ha minst en trea titta bara på hur bra det går. Då svarade UC att ni hart bra resultat och ni skulle ha haft eran trea nu om det inte vore för att ni har en styrelseledamot med betalningsanmärkningar vilket drar ner betyget för bolaget. I dagens värld synas korten på ett helt annat sätt än förr. Innan ett bolag börsintroduceras så görs en genomgång av styrelseledamöter och ledande befattningshavare på vis att man tar fram en profil på dessa.
Och då är ju bolagsvärlden mindre öppen för insyn än vad politiken är och ska vara. Att tro att någon ska kunna bli statsminister 2010 utan att få sina kort synade är en utopi. Att tro att det räcker med att svara att det kan ha berott på vad som helst som kanske har klarats ut är också en utopi. Så fungerar inte världen i dag. I det jag säger nu ligger egentligen ingen värdering utan det handlar mer om ett konstaterande om hur saker och ting är i dag. Ska man dra slutsatser kan en vara att det var bra att världen inte var sådan 1940 för då hade Churchill antagligen inte kunnat bli premiärminister.
Nej, jag har aldrig haft en obetald räkning som har hamnat hos ”Kron-Olle”. Dom flesta av oss har inte det
Skrivet av Lena Mellin 2008-05-15 14:05
Hej Björn!
och tack för att du uppmärksammar vad jag skriver. Tyvärr verkar du dock ha fått ett och annat om bakfoten. Jag har jämfört socialdemokraterna och moderaternas vilja att subventionera vissa jobb med anledning av förslaget i socialdemokraternas ekonomiska motion till följd av vårbudgeten. Den artikeln handlade alltså inte alls om jobbtoppmötet som ännu inte ägt rum,
Den artikel som jag skrev om jobbtoppmötet handlade om tjyvarnas marknad, alltså stöldraiderna över blockgränsen av ord.
Kort sagt, jag har aldrig skrivit det du påstår att jag skrivit.
Många hälsningar
Lena Mellin
som uppmärksammades på din artikel av en kollega