

Bättre kan du Mona!
Höj ribban och sluta väja åt höger
LEDARE | Publicerad 2008-02-01 11 kommentarer

Bild: Stock.XCHNG
Vad är Mona Sahlins stora dilemma? Om man ska tro mediedramaturgin handlar det om att antingen föra samma gamla trötta s-politik som förlorade väljarnas förtroende, eller om att "förnya" socialdemokratin genom att bli lite mer borgerlig. I dagens nummer av nyhetsmagasinet Fokus görs en genomgång av "Sahlins plan" och frågan som ställs är "Hur Mona Sahlin ska vinna valet - och varför hon kan misslyckas".
Artikeln belyser dilemmat på det vanliga sättet: "Var det bättre förr eller borde man bara bli lite mer borgerlig?". Nu är det inte Fokus uppgift att hitta lösningarna på socialdemokratins problem. Tidningen speglar bara partiets eget misslyckande med att hitta en socialdemokratisk förnyelse som inte innebär en högersväng.
Det första problemet som Mona Sahlin måste lösa är socialdemokratins usla självförtroende. Partiet och partiledaren måste tro att de har något att komma med.
Ett tydligt exempel på (s) osäkerhet inför den egna politiken och den egna förmågan är hållningen i skolpolitiken. Förnyelsen innebär att "neutralisera Björklund" genom att tillmötesgå hans krav på en skola som känns allt annat än ny och fräsch. Marie Granlund, skolpolitisk talesman och ordförande för (s) skolrådslag, säger i Fokus att om hon hade fått bestämma skulle hon behålla dagens system med betyg från åttonde klass. Men hon har kapitulerat.
En början på s-förnyelse är att erkänna friskolereformens misslyckande. Den har inte blivit som det var tänkt. Mångfalden har uteblivit, de offentliga alternativen urholkats och stora företagen tagit över. Det kan socialdemokratin inte blunda för - men partiet kan inte heller hamna i den gamla debatten för eller emot. Det handlar om att utvärdera reformen, se vad som har gått snett, presentera egna socialdemokratiska förslag. Göra om och göra rätt.
Precis samma sak behövs i arbetsmarknadspolitiken. I stället för att hamna i en okonstruktiv debatt om arbete kontra bidrag borde socialdemokraterna fundera på varför den politik som fördes under tolv års regeringsinnehav inte fungerade. Hur ett stelbent, centraliserat system kan bytas mot en människoanpassad och decentraliserad politik. Utvärdera, erkänn felen, presentera s-förslag. Gör om och gör rätt.
På ett område är (s) på god väg: trygghetssystemen för småföretagare. Där har partiets talesman Luciano Astudillo lyckats med att erkänna de tidigare felen, definiera en socialdemokratisk värdering ("det här är vårt folk"), se att Sverige har förändrats och därefter påbörjat en förnyelse.
Att möta de borgerliga på deras egen planhalva kommer aldrig att lyckas för (s). För att vinna behövs en fräsch socialdemokratisk politik med höjd ribba och höjd ambitionsnivå - inte duttande eller löst tyckande från hela medlemskåren.
Nisha Besara
Chefredaktör Dagens Arena

Dagens läsning...
...är definitivt Magnus Ljungkvists ifrågasättande av journalisters förhållande till rut-debatten och varför de relevanta frågorna inte ställs:"Skickliga journalister som Lena Mellin, Tomas [...]




© 2000-2010 Arenagruppen. Kontakta webbansvarig | System och utveckling: Pelle Olsson












Skrivet av wikander 2008-02-01 11:10
Låt oss ge upp socialdemokratin
Hur illa jag än tycker om den borgerliga politiken är s inget alternativ.
Lösningarna måste hittas till vänster om partiet för den som vill ha en vänsterpolitik.
Skrivet av Petrichenko 2008-02-01 12:11
Mona är och förblir en katastrof!
Den politiska kasten - vare sig den själv definierar sig som höger eller vänster - är och förblir oförmögen att vare sig lösa eller ens förstå problemen. Definitivt inte vanligt folks vardag! Mona är och förblir en av dessa katastrofer. En politiker från politikens överskottslager. När s k arbetarbarn kommer till makten blir dom dessutom bara ännu mer princip- och ryggradslösa en borgarbarnen. Kolla bara på ordförande Persson och hans (egna) hushållsnära tjänster. Mona har dessutom aldrig kunnat se någon skillnad på sin egen och skattebetalarnas plånbok. Och kommer heller aldrig att kunna göra det.
Skrivet av Mikko 2008-02-01 12:16
Inte ge upp S!
Nej, det kan inte vara rätt väg att ge upp socialdemokratin som wikander föreslår.
Däremot håller jag med om att S bör backa från mittforan där ju numera även moderaterna vill förträngas. En tydlig vänsterpolitik inom socialdemokratin är att föredra. Globaliseringen är här och den visar tydligt att motsättningar mellan höger och vänster åter blir mer markanta. Även om moderaterna här i Sverige just nu spelar under ett falskt täcke.
Låt oss uppmuntra Monas alla rådsgrupper så att de kommer med insikter och förslag om just tydligare vänsterpolitik.
Skrivet av Rustan Rydman 2008-02-01 12:32
Ungdomarna dom nya statarna?
Åren 1965-75 byggdes drygt 1 mijon bostäder. Jag förmodar att regeringen Erlander, Palme och riksdagen höll i "tyglarna". Öppnade plånboken. Cirka 600 000 ungdomar beräknas flytta hemifrån under
dom närmare femåren. Antalet lediga hyresettor i landet idag är 4000 stycken. Antalet lediga hyresettor i Stockholms län, 150 stycken, enligt Hyresgästföreningen.
Hälsningar - Rustan Rydman - Stockholm
Skrivet av Social liberal 2008-02-01 15:40
Socialdemokratin enbart ett maktparti?
Problemet med socialdemokratin är att den inte haft någon egen politik. De har alltid kopierat annans politik. De har varit ett maktparti med en retorik som om de vore ett parti för alla medborgare. I själva verket har de varit ett parti för särintresset inte allmänintresset.
I det senaste valet visades socialdemokratins nakenhet och det är det som är Mona Sahlins problem. När kjesaren har visat sig naken är det mycket svårt att klä på honom igen. Maktens arrogans lyser igenom.
Det är därför Alliansen vann valet samt sannolikt vinner nästa val. De har en passion och glöd samt tro på vad de gör, de är inte intresserae av makten som sådan. De är för allmänintresset och emot särintresset. Oavsett om detta heter LO eller Svenskt Näringsliv.
Skrivet av Pastey 2008-02-01 16:20
Inget alternativ
Jag instämmer i de som säger att SAP inte är något alternativ för den som önskar en vänsterpolitik. M och S kommer i nästa valrörelse fläska på som vanligt med olika nivåer och procentsatser för skatter och bidrag. S kommer inte göra någon egentlig skillnad vid ett maktskifte, inte med de liberala företrädare som sitter i spetsen för S idag åtminstone.
Social liberal: Att M skulle ha ett allmänintresse är skrattretande.
Skrivet av henning 2008-02-01 16:36
varför inte socialdemokrati som lösning?
"Problemet med socialdemokratin är att den inte haft någon egen politik. De har alltid kopierat annans politik."
hur går det där ihop? socialdemokrati är en klar ideologi, den hittills mest lyckade samhällsformen, en blandning mellan marxism och kapitalism, blandekonomi (om någon minns det vackra ordet). varför skulle det inte gå att fortsätta så? fördjävligt att (s) inte håller på med det längre.
Skrivet av Jim 2008-02-03 15:37
Ord
Mona vill inte åt vänster. Tror själv att vänsterpolitik är något som svenskarna vill ha, men klasskampsretorik går ju inte hem längre, hur aktuell den än är. En ny Gudrun Schyman finns inte i Mona.
Skrivet av www.lakejerna.blogspot.com 2008-02-03 15:53
Sahlin är socialliberal
Mona Sahlin är en klassisk socialliberal. Jag betvivlar att hon tar sin utgångspunkt i demokratisk socialism när hon formar sin politik. Bristen på denna socialistiska samhällsåskådning syns i hennes irrationella och oideologiska förespråkande av privat vård (*), i partiets utsålda skolpolitik och i flera av arbetsmarknadspolitikens drag. I mångt och mycket är det en anpassning till högerregeringens agenda. Det är beklagligt och beklämmande. Men det värsta är kanske ändå att det motstånd bland förtroendevalda som faktiskt finns inte uttalas.
Det här är hård kritik - jag medger det. Men jag står för den, för jag anser att vårt parti skall vara ett parti tydligt till vänster, och inte bara strax till vänster om borgerligheten.
(*) Internationell forskning visar tydligt att privat vård vare sig är billigare eller bättre, oftast tvärtom, och demokratin urholkas av entrepenadiseringar och privatiseringar.
Skrivet av K.J 2008-02-04 11:58
Vänsterpolitik i modernare tappning!
Vi har inte haft så stora klassskillnader i Sverige sedan 1900-talets början. Vad tvekar Mona och socialdemokraterna vad gäller ang. inriktningen av politiken?
Tar inte sossarna sitt ansvar nu kommer den svenska välfärden att gå i graven.
Socialdemokraterna måste erkänna att de misslyckats med sin tidigare förda politik. Allt annat vore kontraproduktivt. Erkänner de inte sina misslyckanden kommer de definitivt att förlora varje debatt med alliansen och befolkningen. De kommer fortsätta att anklagas för att vara självgoda och verklighetsfrämmande. Att samhället ser ut som det gör i dag går inte att blunda för. Någon del i det hela måste väl endock Socialdemokraterna ha, som har styrt under så många år?
Ge den hårt arbetande medelklassen och arbetarklassen credit, minska höginkomstagarnas inkomster rejält, se till att på ett rättmätigt sätt kompensera de som blivit förtidspensionärer på grund av Perssons cyniska politik. Jag tror att jobbpolitiken är den viktigaste biten i sossarnas nya koncept. Kommer jobben och människor i sysselsättning- ja då kommer Sverige rulla!
Skrivet av Nicklas Eriksson 2008-02-07 19:01
Jag håller med
Jag håller med om att Mona är socialliberalt och hävdar även att partiet har förvandlats till ett socialliberalt akademikerstyrt parti som inte längre har mer än en teoretisk grund kvar i arbetarklassen genom LO:s ombudsmannakår. Det är därför jag begär utträde nästa vecka.