Bild: Flickr/SKYLTiDEAL
Bild: Flickr/SKYLTiDEAL

Det finns några saker vissa bör lära av Stampen. Dela inte ut miljarder till aktieägare när du inte har några cash. Jaga inte SD-svansens klick. Sälj inte ut dina anställda.

Den skuldtyngda mediegiganten Stampen ansöker om rekonstruktion. Rädda det som räddas kan. Bolagets höga skuldsättning har omöjliggjort att attrahera nytt kapital till verksamheten. Under flera år har bolaget sålt stora delar av koncernen.

Men det finns fler anledningar till mediejättens förfall. För samma sak som de gjort med delar av koncernen har de gjort med sina anställda – sålt ut dem alltså. I juni 2014 gjorde sig koncernen av med 100 anställda varav 60 journalister. Senast strök redigeringsnavet i Trollhättan med i nedskärningshetsen.

Knappast en månad går utan att man nås av larm från Stampen. En koncern som också varit behjälplig i de stora mediebolagens framgångsrika projekt att totalt dumpa frilansarvodena. Anlitade journalister har fått 400 kronor i timmen f-skatt.

Klickjakt utan like har varit en annan strategi för att rädda det sjunkande skeppet. Med den politiska redaktören Alice Teodorescu i spetsen har Göteborgs-Postens ledarsida fiskat i allt grumligare vatten. Eller som Elin Grelsson Almestad uttryckte det när hon lämnade tidningen med buller och bång: »…GP sålt ut det sista av sin publicistiska trovärdighet och nu skapar annonsintäkter på texter som normaliserar Sverigedemokraternas världsbild.«

Samtidigt: Peter Hjörne, ordförande och huvudägare drar in 78 miljoner kronor under bolagets ekonomiska krisår. Och delade ut runt en kvarts miljard till aktieägarna.

Jag skulle gärna kunna mer om ekonomi, så jag lämnar analyser därhän. Men att plocka ut hundratals miljoner kronor när man inte har några cash, det håller ju inte. Det lärde man väl sig på typ lågstadiet?

Och kanske det värsta av allt: Stampen visar med all önskvärd tydlighet hur koncernen värderar journalistik. Och om vilket hopp medieägaren sätter till journalistikens betydelse och möjligheter.

För en sak är klar som korvspad. Stampen tror att deras miljarder gör större nytta i sina egna och de rika aktieägarnas fickor än på satsningar på god journalistik.