Infrastrukturminister Anna Johansson borde redan nu ställa in Stefan Löfvens väckningsapp för att vakna innan det är för sent.

Infrastrukturminister Anna Johansson intervjuades på tisdagsmorgonen i P1-Morgon om järnvägen. Det skulle visa sig bli en lam historia.

Misstron mot den politik som förts under alliansregeringen är utbredd. Under de åtta åren har järnvägen splittrats upp och fått agera marknadsexperiment. Privata aktörer bollar ifrån sig ansvar när stopp och haverier slår till. Viten och skadestånd har blivit det nya kommunikationsmedlet.

Järnvägens behov är skriande – du ska ha bott under en sten för att missat det. Inte minst Socialdemokraterna har varit bra på att påpeka det i opposition.

En nybliven infrastrukturminister har alltså all anledning att utnyttja chansen och ge ett par tydliga signaler om vad regeringen tänker driva igenom (trots oseriösa Sverigedemokrater och insiktslösa alliansföreträdare).

I morse lät det tyvärr mest som att Anna Johansson inte ville svara alls. Som P1-Morgons Johar Bendjelloul påpekade tyckte S innan valet att järnvägsunderhållet skulle förstatligas. Nu löd svaret ”man [ska] se över möjligheterna att åtminstone delar av det som i dag ligger på andra utförare tas tillbaka.”

Hon säger förvisso att hon delar analysen att privatiseringspolitiken är det som har varit problemet. Men att det har varit det i perspektivet att – och häng med nu – ”vem som har ansvar och vem som har helhetssynen och har möjligheten att se just helhet och system tappar man om man har för många som har ansvaret och därför är det viktigt att staten får ett tydligare grepp”.

Inte ens den mest välvilliga lyssnare kan här känna att det kommer bli särskilt mycket action i järnvägsfrågan framöver.

Det duger inte.

Regeringsmakten är inget som S har fått tillbaka på evig tid. Makten är till låns, och för att få behålla den måste regeringen bevisa att de förtjänar den. Då krävs en minister som visar betydligt större vilja. Trots allt handlar det om hur vårt gemensamma samhälle fungerar och hänger ihop. Till nästa val måste tågtrafiken fungera bättre, punkt.

Nästa gång Anna Johansson intervjuas om den svenska järnvägen förväntar jag mig en avsevärt rappare och vaknare minister.

För fler gånger lär det bli – med vinter kommer förseningar, inställda tåg och arga resenärer. Kanske borde ministern redan nu ställa in Stefan Löfvens väckningsapp för att vakna innan det är för sent.