Hörde Patrik Westander häromdagen i Studio Ett slå fast att regeringen har vunnit kommunikationskriget så här långt. Och inledningsvis kan det ligga något i det. Punkt ett var att lägga skulden på det amerikanska bilföretaget. Punkt två var att tala om att skattebetalarnas pengar inte ska gå till bilindustrin utan till sjukvård. I medie- och kommunikationsbubblan i Stockholm har den typen av retoriska bilder en viss genomslagskraft. Men jag tror att situationen är annorlunda i Trollhättan och Västsverige. Det är där de blivande arbetslösa befinner sig. Det är där de hotade företagen verkar.

Ännu ett utspel i mediebubblan i 08-land stod Expressens ledarsida för i går när den krävde att facket skulle köpa Saab. Fackföreningsätaren Maud Olofsson hoppade på samma tåg i går i en teveintervju och anklagade IF Metall för att inte ta ansvar. Det är nog en våt dröm för Maud Olofsson att IF Metall tömmer sina strejkkassor och satsar pengarna i Saab.

Dessvärre illustrerar allt detta att själva sakfrågan kommer i skymundan för partitaktik och ideologiska mediala positioneringar. Jag tror att det är sådant som föder politikerförakt bland väljare i allmänhet och i synnerhet bland dem som nu riskerar att förlora sitt jobb.

HAB