Västvärldens tillgång till billiga kläder har ett högt pris för arbetarna.

Sju kronor i timmen. Tolv timmar om dagen. Varje dag, året runt.

Så ser verkligheten ut för en textilarbetare i en av H&M:s fabriker i Kambodja, rapporterar Aftonbladet. Samtidigt lyfts H&M fram som förkämpe i arbetet med social och ekologisk hållbarhet.

I en uppföljning av reportaget om en Kambodjansk textilarbetare avslöjar Aftonbladet i dag att kränkningar av arbetare misstänks ha skett på minst sju fabriker som sytt kläder åt H&M i Kambodja, sedan 2014. Gravida uppges sparkas, fackmedlemmar förlorar jobbet och flera arbetare ska ha hotats och förödmjukats.

Situationen för textilarbetare i Kambodja är bara den senaste i en rad skandaler för det snabba modets klädindustri. Tidigare har nära 300 arbetare svimmat i en annan av H&M:s kambodjafabriker, flera bränder har rapporterats i H&M:s textilfabriker i Bangladesh och företaget har fått skarp kritik för undermåliga arbetsförhållande vid fabriker i Indien.

Samtidigt prisas H&M för sitt hållbarhetsarbete och fick år 2014 ta emot Fairness Award i Washington för sina insatser för utvecklingsmöjligheter i fattiga samhällen. Men bakom dessa utmärkelser döljer sig en mörk verklighet.

Begreppet »fast fashion« beskriver det massutbud av billiga, standardiserade kläder i lägre kvalitet som kommit att bemärka den moderna klädindustrin. På samma sätt som snabbmaten tog över våra kök tar det snabba modet nu över våra garderober.

Den amerikanska aktivisten Livia Firth, som även var med och producerade dokumentären »The true cost« om våra kläders sanna kostnader för människor och miljö, beskriver det snabba modet som en modern drog.

»De snabba modeföretagen är som knarklangare«, beskriver Firth i en intervju med CNN. Dessa företag åker till tredje världen med löften om att lyfta miljontals människor ur fattigdom. Men när verksamheten är på plats och produktionen ökar, då pressar företagen snabbt ner priserna och arbetsvillkoren, menar Firth.

H&M:s senaste steg i CSR-målningen av sitt rykte är ett samarbete med rapartisten M.I.A. Som en del vad H&M kallar »En global moderörelse för planeten« inleds på måndag World recycle week, där företaget har som mål att samla in 1 000 ton kläder till återvinning. För att göra reklam för kampanjen har M.I.A spelat in en låt och musikvideo där hon sjunger »we generate this nation – this generation, we rewear it«.

Precis som M.I.A. sjunger i sin reklamlåt så är det vi människor som skapar vårt samhälle. Som världsmedborgare och konsumenter har våra beslut makt att påverka den globala klädindustrin. Men för att utmana den ohållbara klädproduktionen räcker det inte med att »återanvända«, som H&M menar.

En global moderörelse för planeten skulle innebära att bryta vårt beroende av det snabba modet, och ställa krav på material och arbetsvillkor. Först då får vi en verkligt hållbar klädindustri.