Bild: Skärmdump sydsvenskan.se
Bild: Skärmdump sydsvenskan.se

Tanken med anställningsstöden kan knappast ha varit att skapa en marknad där arbetssökande får marknadsföra sig med hur billig arbetskraft de är.

Sydsvenskan har i en rad artiklar granskat företag som annonserar på platsbanken efter anställda som är berättigade till någon form av subventionerad anställning.

Arbetssökande berättar hur de ratas för att de bara är berättigade till 62 procents stöd, i stället för 85 procent. Företagen berättar dessutom öppet på telefon att det handlar om att de efterfrågar billig arbetskraft. Politiker i såväl S som L reagerar och tycker att förändringar krävs.

Men det här är tydligen inget problem, enligt Mattias Buvari, som är direktör för Arbetsförmedlingen i region syd. Trots att Sydsvenskan gjort ett gediget journalistiskt arbete, följt annonseringen på platsbanken under flera månader och låtit arbetssökande gå runt på intervjuer med mikrofon, så avvisar Buvari detta som enstaka händelser.

Anställningsstöd är tänkt som stöd till någon som har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Att företag sätter i system att anställa folk där en mycket stor del av kostnaden bekostas av Arbetsförmedlingen blir i stället en form av företagsstöd. Så var det väl inte tänkt? Att det skulle skapas en marknad där arbetssökande får marknadsföra sig med hur stor del av deras lönekostnad som kan subventioneras?