SVT:s satsning inför valet, #minröst, har nu kommit till frågan om kollektivtrafiken. Ett ämne som är högst relevant, även för dem som inte bor i storstadsregionerna.

Ett månadskort är i dag 96 procent dyrare än vad det var 1996. Biljettpriset för kollektivtrafiken har med andra ord ökat fyra gånger mer än konsumentprisindex. Inte ens bensinpriset har ökat lika mycket, trots att det har blivit 90 procent dyrare att tanka bilen under samma period.

Det handlar så klart om att det numera är resenärerna som får stå för kostnaderna för investeringar i stället för att staten och landstinget ser till att ta betalt via skattsedeln.

Men granskningen visar också att det inte ens är priset som avgör att folk väljer bort kollektivtrafiken. Närheten till kollektivtrafiken och servicenivån är det som är avgörande.

Regeringens svar för att öka andelen resor i kollektivtrafiken är som vanligt att lägga ut den på entreprenad genom att ”öka utbudet”. Den nya kollektivtrafiklagen som infördes för drygt två år sedan, öppnade upp för privata aktörer att etablera kommersiell kollektivtrafik var som helst i landet.

När infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd (M) i januari fick frågan om hur hon tycker att det har gått säger hon till Bussmagasinet: ”Det har inte blivit riktigt som jag hade tänkt när det gäller möjligheterna för kommersiella aktörer att köra trafik som konkurrerar med skattesubventionerad.”

Förvåningen uteblir här.

Att regeringen med hela sin ekonomiska politik prioriterar sin största väljargrupp; bilåkande män i medelåldern är ju ingen nyhet. Men det ekar onekligen tomt i den verktygslåda allianspolitikerna har för att få fler att välja bussen före bilen.