Svenska kyrkans biskopar borde övervinna sin välmotiverade motvilja mot de som tagit initiativet till #mittkors och kidnappa idén. 

Uppropet #mittkors kommer från sliriga kretsar, rymmer hyckleri och omges av obehaglig politik. Men innebär det att ett kors runt halsen är helt fel för att visa solidaritet med kristna i Mellanöstern? Knappast.

Debatten om initiativet, som kommer från från Kristen opinion, har varit ömsesidigt hård hela augusti. Det är inte så konstigt.

Det räcker att läsa den text initiativtagarna skrev efter mordet på den franska prästen Jacques Hamel för att förstå att något är allvarligt fel. Man kan läsa den som ett förarbete till det upprop som kom några dagar senare. Där skriver de att kristna kyrkor är under attack från jihadister. De nämner även synagogor. Men inte ett ord om att de som är mest utsatta för de revolutionära islamisternas angrepp och renhetskrav är muslimer.

Påståendet att kristen tro är hotad i Europa är verklighetsfrämmande och att jämställa situationen med de judiska församlingarnas är upprörande.

Kritiken att #mittkors syftar till att skärpa religionsmotsättningarna, med spetsen mot islam, är därför befogad. På deras Facebooksida syns grupper som »Vi som skäms för att Sverige erkänt Palestina«, trots att ockupationspolitiken i årtionden tvingat kristna palestinier att emigrera. Vad är det för solidaritet? Deras sammanhang är ett sådant man bör vända ryggen åt.

Men ändå.

I Mellanöstern pågår en etnisk rensning av kristna. De mördas och tvingas på flykt för att de är kopter, syrianer, grekiska katoliker, kaldéer eller annat. En urgammal kultur håller på att utplånas. Arabiska städer blir mindre kosmopolitiska. Kloster, kyrkor och församlingar jag besökt i Palestina och Syrien töms. Det har länge varit viktigt att ta ställning för deras rättigheter. De hotas inte av andra religioner, men av politiskt våld och ockupation.

Hijab är i likhet med korset en laddad symbol som många ogillar. Men att protestera mot islamofobi genom att fota sig i huvudduk har ändå varit en både enkel och berörande handling. Att ta på sig en kippa och bilda mänsklig kedja runt synagogor är också rätt. Varför ska man inte kunna använda ett kors runt halsen på samma vis?

Kritiken mot Svenska kyrkan har i frågan om de kristna i Mellanöstern varit både gäll och okunnig. Men ärkebiskop Antje Jackeléns svar (som i DN 11/2) har också verkat förbluffande oengagerande, i synnerhet som kyrkan sedan årtionden haft ett aktivt solidaritetsarbete med regionens kristna församlingar och ett engagemang som ofta väckts av de kristna palestiniernas utsatta läge under israelisk ockupation.

Svenska kyrkans biskopar borde övervinna sin välmotiverade motvilja mot de som tagit initiativet till #mittkors och kidnappa idén. Varför inte formulera om den med inkluderande formuleringar? Att fota muslimer, kristna, judar, agnostiker och ateister med kors runt halsen för att visa solidaritet med Mellanösterns kristna är en i grunden fin idé. Gör det.