Män med fina VD-titlar tjänar miljoner – men deras inkompetens är uppenbar. Kompetensen finns i stället på golvet ”där nere”.

Volvo ska spara. 4 000 anställda måste lämna. Men styrelseordföranden Carl-Henric Svanberg ska ha 3,25 miljoner i månatligt arvode. Sådana här summor brukar motiveras av en sällsynt kompetens och stora kunskaper.

Men Svanbergs kunskaper i engelska var klena, det visade hans tid som ordförande för BP. När bolaget förorsakat ett stort oljeutsläpp ville han säga att företaget faktiskt brydde sig om de som drabbats, vanligt folk.  Det blev ”small people”.  Och hans kollegor i andra företag är inte bättre.  Okunnighet paras med gigantiska arvoden.

Vattenfalls tidigare ordförande Lars Westerberg fixade ett förmånligt och otillåtet pensionsavtal till VD Lars G Josefson. Den kompetensen hade han. Men hur är det med kunskaper om den marknad Vattenfall agerar på?

När Westerberg i veckan förhördes i KU om det katastrofala köpet av det holländska företaget Nuon sa han som förklaring att Vattenfall inte kunde förutse finanskrisen. Inte? Krisen var  fullt synlig på våren 2008, Lehman Brothers kollapsade i september, köpet av Nuon gjordes  i februari 2009.

Elsa Widding, en tjänsteman i näringsdepartementet, delade ut ett papper till varje styrelseledamot som varnade för köpet. Ingår inte läskunnighet i den kompetens som i Westerbergs fall kostade en miljon i månaden i arvode?

Lars Nyberg, tidigare vd i Telia, som haft strax över en miljon i månadslön, står i skottgluggen för Telias mutaffärer. Borde man inte för så mycket pengar ha kompetensen att inse att inga affärer går att göra i Nepal, Kazakstan, Azerbajdzjan eller Uzbekistan utan mutor?

Revisionsfirman PWC har trots 346 miljoner i arvode sedan 2007 inte haft kompetensen att se en enda muta. Och har revisorerna haft kompetensen, men fått bra betalt för att inte låtsas om det, är det ännu mer illa.

Varför tolererar vi denna utbredda inkompetens? Antagligen för att vi lever i en tid där kompetens mäts i kronor. Hur många kronor företagen avkastar, hur mycket aktieägarna ska få sig tilldelat och hur VD:s arvode förhåller sig till de andra företagsledarnas i den årliga pittmätningen.

I detta läge lanserar Moderaterna sin nya slogan ”Arbetskraften lyfter Sverige”. Parollen är hårresande, för det är arvodestrixande direktörer och revisorer som främst har gynnats av åtta år med moderata skattesänkningar.

Kompetensen, den finns hos de anställda på golvet på Scania i Södertälje, som nu är till salu för högstbjudande. Samt hos hyttmonteringen som försvinner från Volvo Lastvagnar i Umeå. Utan den hängivenheten ”där nere” skulle VD:arna inte vara värda många ören.