Vi måste inse att pr-byråerna inte bara sysslar med banaliteter. Vad dessa manipulatörer gör är att stärka storföretagens makt på demokratins bekostnad.

Den hårt kritiserade Gunnar Malm, generaldirektör för Trafikverket, har köpt krishanteringstjänster för 394 000 kronor av en pr-firma. Det utan att ens ha följt verkets regler för upphandling.

Det är lika patetiskt som alltid att se hur storföretagsdirektörer och offentliga toppar när de hamnar i blåsväder tror att de kan köpa förtroende.

Göteborgs kommun inbillade sig att pr-byrån JKL skulle kunna rädda anseendet efter att man åkt till franska rivieran för stora belopp. Tolvtaggaren Sverker Martin-Löf på SCA sköt sig själv i foten och trodde att inte bara en utan två PR-byråer skulle kunna göra flygplansexcesserna ogjorda.

PR-byråerna tjänar skamlöst med pengar. För ett antal tusen kronor i timmen ger de oftast det fullkomligt självklara rådet, som du och jag kan ge utan ett öre i ersättning: Säg som det är och be om ursäkt.

Men det är värre än så. PR-firmornas verksamhet är ett hot mot demokratin. Vi lever i en tid då marknadstänkandet dominerar våra liv. Börsbolagen går arm i arm med verksamhet som strider mot mänskliga rättigheter, som Telia Sonera i Uzbekistan och Stora Enso i Pakistan. Väsentliga delar av välfärden styrs av storföretagen.

Just på grund av marknadens övertag över dagordningen har medierna en viktig demokratisk uppgift. De måste utkräva ansvar av företagsledarna.

Samtidigt är det svängdörrar mellan politiken, storföretagen, pr-byråerna och journalistiken.

Och när pr-byråerna satsar mer än tidigare på att kunna styra medierna, rustas journalistiken ner. Förmodligen är det bara ödets ironi att de beundransvärda avslöjandena om klanlivet runt Sverker Martin-Löf gjordes av Svenska Dagbladet, som då och då utpekats som nedläggningshotad.

Vi måste inse att pr-byråerna inte bara sysslar med banala ting, som medieträning. Vad dessa manipulatörer gör är att stärka storföretagens makt på demokratins bekostnad.

Många miljoner har till exempel på sistone plöjts ned för att framställa det som oansvarigt att politiskt genomföra vad en majoritet av väljare i ett demokratiskt val velat se, någon form av begränsning av vinster i välfärden.

Det kom som en total överraskning att PR-byrån Prime för några år sedan i hemlighet anlitats av Svenskt Näringsliv för att försöka styra den interna socialdemokratiska debatten. Många undrar nog fortfarande vem Göran Persson på JKL fått betalt av för att säga att Socialdemokraterna bör regera med Moderaterna.

En regering som vill värna demokratin borde snabbt försvåra för storföretagsamhetens svarta lakejer. Till exempel skulle det kunna ske genom att rensa i de statliga bolagens konsultflora, genom lag på att PR-byråernas uppdragsgivare ska vara offentliga och att begränsa svängdörrarna mellan politik och näringsliv.