Skogsindustrin vill ha ordning och reda i åkeribranschen. Men införandet av en kilometerskatt inte är lösningen.

Det är med en stilla undran som vi läser raderna författade av Transports ordförande Lars Lindgren i Dagens Arena. Artikeln har ett mycket högt tonläge och Lindgren försöker med alla möjliga epitet försvara ett införande av en slitageavgift, eller så kallad kilometerskatt. Något som de rödgröna partierna förespråkar men som transportköparna och transportnäringen fruktar.

Att utländska åkare betalar cirka 200 miljoner kronor till statskassan genom Eurovignette-samarbetet har tydligen gått Transport förbi.

En kilometerskatt, eller vägslitageavgift och lastbilsskatt som det också kallas, är avståndsbaserad. Ju fler mil man kör, desto högre summa måste man betala. Är det något Sverige har mycket av så är det avstånd. Svenska företag har både långa avstånd inom landet och till länder de exporterar till, främst i Europa.

En kilometerskatt ökar transportkostnaderna med minst 4 miljarder kronor årligen för svenska transportköpare. En av de branscher som köper mest lastbiltransporter är skogsindustrin. Skogen växer inte i storstäderna så transporter är en förutsättning för branschen. Det är därför vi driver sajten www.stoppakilometerskatten.se.

För ett mindre åkeri med fem lastbilar skulle skatten innebära en ökad kostnadsbörda med 700 000 kronor per år. De som drabbas hårdast av en kilometerskatt är alltså alla de som jobbar och driver företag utanför storstäderna, där majoriteten av lastbilstransporterna är regionala och sköts av svenska åkerier. Kilometerskatten slår därmed mot jobben – för svenska chaufförer och för svenska industriarbetare.

Att kilometerskatten skulle medföra att vår väginfrastruktur genast blev åtgärdad är naivt att tro. Socialdemokraterna har varit ganska tydliga med att skatteintäkterna ska finansiera utbyggnad av järnvägen. Det betyder alltså att (S) vill frångå principen om att transportslagen ska stå för sina egna kostnader.

Att Transport ivrigt hejar på är för oss obegripligt. Vill ni beskatta bort era egna jobb?

Kilometerskatten kommer inte heller att stärka de svenska åkerierna. Anledningen till att utländska åkare är billigare är främst på grund av att chaufförerna har lägre löner, men skillnaden i lön försvinner inte för att alla betalar samma kilometerskatt. Även med en kilometerskatt kommer utländska transporter fortfarande vara billigare.

Det enda som åstadkommits då är att alla lastbilstransporter blir dyrare. Transport verkar tro att en kilometerskatt är lösningen för åkeribranschen eftersom det skulle innebära ett införande av ett övervakningssystem. Ett kontrollsystem behöver dock inte innebära att en skatt måste tas ut samtidigt.

Skogsindustrin vill ha ordning och reda i åkeribranschen men vi är övertygade om att införandet av en kilometerskatt inte är lösningen. Osund konkurrens, dåliga arbetsvillkor och fusk ska stävjas med hjälp av regler, lagar och genom ökade kontroller – inte genom att slå undan benen för svenska företag.

Vårt motstånd mot kilometerskatten bottnar i en omsorg om företagen, jobben och den svenska konkurrenskraften. Det är tyvärr uppenbart att Lindgren och Transport inte delar den omsorgen med oss.

Men kanske är Lindgrens tonläge ett uttryck för frustration för det kan inte vara en alldeles enkel situation att känna sig tvungen att försvara ett skatteförslag som utan tvekan kommer att slå mot hans egna medlemmar.

Magnus Svensson, vd SCA Logistics och ordförande i Skogsindustriernas Transportkommitté
Karolina Boholm, transportdirektör Skogsindustrierna