Niclas Härenstam PR-chef SJ.

SJ kräver inte mobilt bank-id vid kortbetalning, det avgör bankerna. Tågbiljetterna som köps manuellt har blivit både billigare och dyrare, skriver SJ:s PR-chef Niclas Härenstam i en replik till Peter Persson (S).

Riksdagsledamoten Peter Persson (S)  värnar äldres resor med tåg. Det är glädjande eftersom pensionärer är en allt viktigare kundgrupp för SJ.

Att det finns en avgift för att köpa biljett med manuell service är inget nytt. Tidigare var avgiften en procentandel av biljettpriset. Nu är den sänkt och en fast avgift på 100 kronor har införts, oavsett hur många resor som köps.

Det innebär att tågbiljetter blivit både billigare och dyrare än tidigare med manuell betjäning beroende på resans pris. Nu är det tydligare vad man som resenär betalar för och SJ tjänar ingenting extra på det nya systemet.

Serviceavgiften tas inte ut vid exempelvis störningar i självbetjäningssystemet eller vid ombokning i samband med trafikstörning. Personer med funktionsnedsättning som behöver manuell service omfattas heller inte av serviceavgiften. Det är även gratis att ringa och få hjälp med att boka sin biljett via våra självbetjäningskanaler.

SJ kräver inte mobilt bank-id vid kortbetalning, det är bankerna och kortutgivarna som erbjuder olika säkerhetslösningar för betalningar på internet. De flesta banker har alternativa säkerhetslösningar utifrån vad bankkunden föredrar.

För den resenär som vill betala sin tågbiljett med kontanter finns över 600 ombud runt om i landet som ett alternativ till SJs tre resebutiker. Samtidigt kan vi konstatera att 97 procent av Sveriges medborgare har tillgång till kort medan 89 procent har tillgång till kontanter. Kort är idag det vanligaste betalningssättet.

För den resenär som vill betala sin tågbiljett med kontanter finns över 600 ombud runt om i landet

Utvecklingen mot mer digitala lösningar drivs i hög grad av konsumenterna själva. Idag väljer över nio av tio kunder hos SJ att köpa sin resa digitalt, och ingenting tyder på ett ändrat beteende.

SJ värnar om pensionärerna. SJ har de senaste åren sänkt snittpriserna och infört generell pensionärsrabatt. I många fall är en tågresa billigare idag än för fem år sedan, även för den som köper sin resa manuellt. Glädjande nog reser också fler än någonsin med SJ. Inte minst gruppen pensionärer.

Niclas Härenstam

Chef Public relations SJ