Vi skriver till er eftersom S är i en ”exhibitionell situation”, för att använda en VU-ledamots freudianska felsägning i tv nyligen. Håkan Juholt har avgått, men Sveavägen 68 är alltjämt belägrat. Vem blir ny partiledare? Redan här vill vi ge ett tips: Släpp in våra kollegor i värmen, bjud på mackor, kaffe, wifi och regelbundna presskonferenser. Utifrån ser det ut som om ni är belägrade och saknar vilja att dra nytta av det intresse som finns kring ert parti.

Ni verkar föredra en snabb process, vilket är förståeligt. När huset brinner ned är det inte särskilt klokt att anordna en omröstning om vem som ska vara brandchef. Kanske kräver en sådan lösning att någon i de rosenröda drömmarna redan har tackat ja.

Men om det stämmer att även en kompromisskandidat som Anders Sundström har tackat nej, blir det kanske svårt för er att lösa partiledarfrågan på egen hand. En illavarslande situation börjar upprepa sig: Media gör plus och minus på kandidater som bedyrar att de inte vill leda ert parti. Med stor ödmjukhet framför vi därför följande förslag.

På fredag har ni möte i er partistyrelse. Där och då lovar ni varandra att sluta med läckor och taktiserande i medierna. Därefter tar ni det djärva beslutet att tillåta en mer öppen process. Tillsätt en valberedning som inte ska ledas av Berit Andnor och Göran Johansson, som misslyckades sist. Det finns andra mer lämpliga den här gången.

De som vill bli partiledare får en vecka på sig. Stöd av fem ledamöter i partistyrelsen och/eller riksdagsgruppen krävs för att bli officiell kandidat, eller bifall från två partidistrikt, fem arbetarekommuner och/eller 100 medlemmar. Kloka kriterier finns ju redan. Därefter organiserar ni en turné där kandidaterna får möta medborgarna. En gissning är att en sådan turné skulle leda till en intressant politisk diskussion, ny energi – och positiv medierapportering.

Oroa er inte för den nödvändiga extrakongressen. Ni kan kalla ombuden från kongressen i mars 2011. Två veckor innan kongressen presenterar valberedningen sitt förslag utifrån vem som verkar ha mest stöd. Om någon eller några väljer att kandidera vidare mot valberedningens förslag får kongressombuden fälla avgörandet. Varför inte boka Folkets Hus i Stockholm sista helgen i april? Då kan ni fira Första Maj med full kraft.

Den som blir ny partiordförande får ett starkt mandat, och bör omedelbart utnämna ett skuggkabinett som bara till viss del består av det gamla gardet i riksdagsgruppen. På så vis kan nya, starka personer lyftas in. Det blev för många medelålders vita män kring Juholt.

Kanske är vår idé orealistisk och omöjlig. Parollen ”gärna demokrati, men först en rejäl hemlighetsprocess” är dock en dålig ursäkt om självförtroendet och viljan att kandidera i öppenhet saknas. Men så är det väl inte? Sanningen är att många väljare har övergett er, och det är som i kärlek. Ska du återvinna en kär vän måste du visa att du tror på dig själv och har lärt av gamla misstag.

För att vara säkra på att ni ser det här förslaget sprider vi det på Twitter. Vi har ju hört att ni läser upp vad som skrivs där under era möten.

Vänligen

Dagens Arenas ledarredaktion