Foto: Socialdemokraterna

Det avtal för färdtjänsten som Kristoffer Tamsons (M) drivit igenom ger taxichaufförerna för lite i plånboken för att kunna försörja sig, skriver Talla Alkurdi (S), oppositionstrafiklandstingsråd, Stockholms läns landsting

Bra arbetsvillkor och god kvalitet i välfärden går hand i hand. En ekvation som blev än tydligare för mig igår då jag mötte hundratals taxichaufförer i en demonstration för att visa sitt missnöje mot färdtjänstavtalet.

Avtalet, som drivits fram av Moderaterna i Stockholms läns landsting, har resulterat i prispress, lägre löner, enorma påfrestningar och försämrad färdtjänst.

I motsats till Moderaterna gick jag ut och samtalade med chaufförerna och lyssnade till deras berättelser om en tuff vardag där timmar av hårt arbete ger för lite i plånboken för att kunna försörja sig och sina familjer. Jag hörde också historier om hur man inte får tid för dem som ska åka med färdtjänsten, att deras dåliga arbetssituation går ut över dem som är beroende av deras tjänster.

I november 2015 drev Moderaterna och deras trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons igenom ett nytt avtal för färdtjänsten utan krav på kollektivavtalsenliga villkor. Det avtalet är bindande i två år innan det finns möjlighet att upphäva det. Två år till med usla löner och arbetsförhållanden för chaufförerna inom färdtjänsten.

Inom Stockholms läns landsting finns i dag inga bindande principer om att kollektivavtalsenliga villkor ska gälla i alla upphandlingar. Det innebär att landstinget har avsagt sig ansvaret för arbetsförhållanden för hårt arbetande människor. Det är också att avsäga sig ansvaret för att alla stockholmare ska få samhällstjänster av bästa kvalitet.

Social dumping är aldrig acceptabelt, särskilt inte när det är det offentliga som står för den med hjälp av skattebetalarnas pengar. Bara inom färdtjänsten uppgår värdet av upphandlingen till en miljard.

Vi välkomnar därför regeringen och civilminister Ardalan Shekarabis initiativ om bindande sociala krav vid offentliga upphandlingar som kommer att presenteras i januari 2017.

Jag kommer fortsätta att ta strid för den svenska modellen. Den är nödvändig för en färdtjänst med bra arbetsvillkor för förarna och en trygg färdtjänstservice för dem som behöver den.

Till dess vill jag uppmana landstingsmoderaterna, som styrt i tio år, att våga tänka om. Det finns inga lagliga hinder för att införa kollektivavtalsenliga villkor, det saknas bara politisk vilja.

Talla Alkurdi (S), oppositionstrafiklandstingsråd, Stockholms läns landsting