I regeringens plan för infrastrukturinvesteringar är det tydligt vad regeringen prioriterar – fler motorvägar i stället för nya satsningar på järnväg, skriver Lorentz Tovatt (MP).

Transportsektorn är den största klimatboven i Sverige med sina dryga 30 procent av de totala utsläppen. Men vad gör alliansen för att stoppa den negativa utvecklingen? Jo, man bygger fler motorvägar. Den nya infrastrukturplanen som alliansen presenterat är en strypsnara för de klimatmål vi satt upp.

Utsläppen från våra transporter fortsätter att ligga på höga nivåer. Bara inrikestransporterna står för mer än 30 procent av Sveriges totala utsläpp. Mycket beror på ökningen av lastbilstransporter. Detta ställer klimatpolitiken inför stora utmaningar, men också stora möjligheter. Om vi lyckas ställa om transportsektorn är vi en bra bit på vägen. Tyvärr har alliansen valt att ignorera de konkreta lösningar som finns, regeringspolitiken har snarare varit handfallen inför det faktum att utsläppen inte minskar.

På senare tid har alliansen till och med motverkat en omställning. Så sent som i tisdags presenterade infrastrukturministern en plan för framtida investeringar i väg och järnväg. I den är det tydligt vad regeringen prioriterar – fler motorvägar istället för nya och välbehövliga satsningar på järnväg. Man säger nej till satsningar som till exempel Norrbotniabanan och ja till att bygga fler motorvägar i Stockholm.

Man gör det också på fullkomligt felaktiga grunder. De prognoser som Trafikverket använt sig av för att ta fram förslag om investeringar har tidigare visat sig vara gravt missvisande. När man beräknat biltrafiken i framtiden har man vridit upp prognoserna, och tvärt om, vridit ner dem när man beräknat järnvägstrafiken. För perioden 1997–2012 antog Trafikverket att biltrafiken skulle öka med 29 procent. Persontrafik med tåg antogs öka med 26 procent och buss med åtta procent. Det verkliga utfallet blev 13 procent för bilen, 66 procent för tåget och 13 procent för bussen. Trots de uppenbara felaktigheterna fortsätter Trafikverket och alliansen att använda sig av samma typ av prognoser.

Det hela blir inte bättre av att Trafikverket själva medger att planen går helt emot de klimatmål som regeringen satt upp.

Vi gröna har större ambitioner än så. Utöver att vi lägger till betydligt mycket mer pengar och omfördelar pengar från väg till järnväg presenterar vi konkret politik för att också minska människors behov av fossilbilar. Vi föreslår en Robin-Hood-skatt på nya bilar, de bilar som släpper ut mycket ska kosta mer och de som släpper ut lite ska premieras. Detta system har testats i många andra EU-länder och har visat sig effektivt.

Samtidigt kan inte alla ha råd att köpa en ny miljöbil. Därför vill vi införa en konverteringspremie, så att samhället underlättar för dem som vill bygga om sin gamla bensinbil till en biogasbil eller hybridbil. Dessa åtgärder, i kombination med en höjd koldioxidskatt och satsningar på kollektivtrafik och kraftigt utbyggd järnväg gör att utsläppen från transportsektorn kan minska radikalt.

Det är mer uppenbart än någonsin att alliansen gett upp sina egna klimatmål. Därför krävs det ett regeringsskifte i september. Istället för att dra undan mattan för våra barn och framtida generationers levnadsstandard krävs nu grön politik för ett hållbart transportsystem.

Lorentz Tovatt, språkrör Grön Ungdom