Johanna Jaara Åstrand

Att kunna få en högre lön och specialisera sig betraktas som en självklarhet i andra branscher. Förskolans lärare måste självklart omfattas av regeringens lönesatsning, skriver Johanna Jaara Åstrand.

Trots att Sverige lider stor brist på utbildade förskollärare är yrket ett av de allra lägst betalda akademiska yrkena. Karriärmöjligheterna är i princip obefintliga för den som inte vill bli chef. Om Sverige även i framtiden ska kunna stoltsera med en förskola i världsklass måste det bli mer attraktivt att vara lärare i förskolan.

Trots att förskollärarutbildningen har gått från en bottennivå till att vara en av de utbildningar som faktiskt lockar studenter är bristen på förskollärare en stor utmaning för Sverige.

SCB:s prognos visar att 14 500 förskollärare saknas om tio år. För att klara behovet måste förskollärarutbildningens kapacitet och antalet platser byggas ut kraftigt – och det måste finnas tillräckligt med studenter som söker och slutför utbildningen. Dessutom måste utbildade förskollärare vilja stanna kvar i yrket. Löner och andra villkor tillsammans med karriärmöjligheter är avgörande.

Förskollärare vill utvecklas i yrket och göra karriär. En ny undersökning som Lärarförbundet har genomfört visar att 14 av 15 förskollärare anser att karriär- och utvecklingsmöjligheterna är otillräckliga. Lärare i grund- och gymnasieskola kan bli förstelärare eller lektorer men den möjligheten finns inte i förskolan.

Den tidigare regeringen lovade att utreda saken, men ingenting hände. Den nuvarande regeringen har talat sig varm om tidiga insatser, men tycks ha glömt bort att också förskollärare måste ha möjlighet att utvecklas i yrket.

Att satsa på förskollärarna är att satsa på kvaliteten i förskolan. När förskollärare kan utvecklas gör även undervisningen det. Läraren är den viktigaste faktorn för ett barns kunskapsresa och Pisa-undersökningen visar att elever som har gått i förskola presterar bättre under sin fortsatta skolgång.

Förskolan är ett flaggskepp i det svenska utbildningssystemet. Andra länder har tittat på vår förskola och tagit efter. Men det finns stora kvalitetsskillnader. Och vi vet vad som hände med den svenska grundskolan. Vi var tillsammans med Island världsbäst på likvärdighet men tappade det. Något liknande får inte hända med förskolan.

Det behövs fler välutbildade förskollärare och förskollärarna måste få bättre förutsättningar att hela tiden förbättra kvaliteten i förskolan. Utvecklingsmöjligheter och karriär är en del av det. Det pratas ofta om personaltäthet i förskolan och det är förstås bra, men man måste också prata om lärartäthet. Lärartätheten måste öka men för att det ska vara möjligt måste fler utbilda sig till förskollärare.

Förskolan är en del av det svenska skolsystemet och lärare i förskolan ska självklart ha samma karriärmöjligheter som lärare i andra delar av skolsystemet.

Ett system med karriärtjänster kan göra förskolan ännu bättre. Det är också ett sätt att behålla eller locka tillbaka de förskollärare som annars väljer att söka utmaningar på annat håll. Förstelärare i förskolan skulle till exempel kunna ansvara för utvecklingen inom områden som flerspråkighet och språkutveckling, naturvetenskap och teknik eller utvärdering och dokumentation. De skulle också kunna ansvara för handledning av lärarstudenter, coachning eller projektledning.

Regeringen bör omgående utreda hur även förskollärare kan omfattas av karriärtjänsterna och bli förstelärare och lektorer. Regeringen bör även visa att man menar allvar med tidiga insatser och säkerställa att mer av de satsningar man genomför når förskolan.

För det är som nobelpristagaren James Heckmans forskning visar – av alla satsningar på utbildning är det de som görs mot förskoleåldrarna som ger allra bäst avkastning. Förskolans lärare måste självklart omfattas av den lönesatsning som regeringen har utlovat.

Att kunna få en högre lön och specialisera sig betraktas som en självklarhet i andra branscher. Det är orimligt att tänka att förskollärarna ska nöja sig med mindre.

Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet