Ibrahim Baylan. Socialdemokraterna

Socialdemokraterna kräver i dag svar från regeringen om vad man tänker göra för att vända trenden med sjunkande likvärdighet. Det skriver Ibrahim Baylan, utbildningspolitisk talesperson (S).

Regeringens skolpolitik har misslyckats. Resultaten har sjunkit sex år i rad samtidigt som kunskapsklyftorna i skolan växer. Regeringen har presenterat många skolreformer men har inte fokuserat på rätt saker för att vända utvecklingen i skolan. Socialdemokraterna har därför begärt en riksdagsdebatt om skolan som hålls i dag.

Skolverkets lägesbedömning från i maj för den svenska skolan är en mycket oroande läsning. Resultaten i skolan sjunker. Skillnaderna mellan elevers skolresultat har ökat och det finns ett starkt samband mellan social bakgrund och hur elever lyckas i skolan. Skillnaderna mellan skolors genomsnittliga resultat har ökat kraftigt. Dagens skola cementerar klasskillnader snarare än kompenserar för dessa.

Så vad gör regeringen? I stället för att ta sig an dessa viktiga utmaningar beställer regeringen en utredning om när den förda skolpolitiken ska vända skolans negativa utveckling.

Hållningen är alltså att allt som behöver göras är gjort och nu gäller det bara att vänta och se. Det duger inte. I dagens debatt vill vi ha svar på om den moderatledda regeringen vill stärka likvärdigheten i skolan. Vad tänker regeringen i så fall göra för att häva den negativa utvecklingen och inte bara ytterligare förvärra den? Det svaret är regeringen skyldiga elever, föräldrar och lärare.

Vi delar Skolverkets uppfattning, skolpolitiken behöver inriktas på att stärka lärarna, ge skolan långsiktiga förutsättningar och skapa likvärdighet. Det är vad som krävs för att höja kvaliteten och resultaten i den svenska skolan.

Grundläggande förutsättningar för skolan ska inte röstas igenom i riksdagen med minsta möjliga majoritet. Det behövs fler överenskommelser mellan partierna på skolans område. Lärarfacken, Sveriges kommuner och landsting, friskolorna, skolledarna, lärarutbildningsanordnarna och riksdagspartierna har inte någon gång suttit ned tillsammans för att diskutera hur vi gemensamt kan vända utvecklingen för läraryrket. Att de fyra borgerliga partierna i går meddelade att de inte vill delta i den av oss initierade nationella samlingen för läraryrket är ett tydligt tecken på att de sätter sin egen prestige framför vad skolan behöver. Det är sorgligt.

Som vi ser det finns inget viktigare för en elevs resultat än att de möter en skicklig och engagerad lärare. Socialdemokraterna arbetar för en ökad professionalisering av läraryrket med lärare som har rätt till systematisk kompetensutveckling, har gott om tid att bedriva och utveckla undervisningen, en god arbetsmiljö med minskad administrationsbörda och bra karriärutveckling.

Regeringen talar i stället om för lärarna hur de ska undervisa och vilken möbel de ska stå bakom när de gör det. Det underminerar lärarna. Jag skulle vilja se den socialminister som talar om för en kirurg hur denna ska hålla i kniven.

Skolan och lärarna behöver långsiktiga och stabila förutsättningar för att bedriva och utveckla verksamheten. Det kräver att reformer tas fram tillsammans med professionen och skolans huvudmän. Regeringens reformer är tvärtom hafsverk. Innan lärarlegitimationsreformen ens har hunnit träda i kraft har den ändrats fem gånger.

Internationella kunskapsmätningar visar att de länder som presterar högst resultat också är de mest likvärdiga. För att öka likvärdigheten i måste resurser fördelas efter elevernas behov. De bästa lärarna behöver attraheras till skolor som har lägst resultat. Staten behöver också ta ett ökat ansvar för skolan och kraftfullt stötta de skolor som har låga resultat och tuffa utmaningar. Alla elever ska erbjudas läxhjälp i skolan.

Den borgerliga regeringen har gjort mer skada än nytta vad gäller likvärdigheten i skolan. Regeringen har skapat sorteringsmekanismer via meritpoäng och har tagit bort behörighet till vidare studier från yrkesprogrammen på gymnasiet. Samtidigt har de infört rut-avdrag på läxhjälp så att elever vars familjer har råd kan satsa på extra läxhjälp vid de nationella proven och få halva notan betald av övriga skattebetalare.

Socialdemokraterna är framtidspartiet i svensk politik. Vi tänker säkerställa att Sverige återigen får en skola av absolut högsta klass. Vi vet vad som fungerar – vi tänker satsa på lärarna, långsiktighet och likvärdighet i skolan.

Ibrahim Baylan, utbildningspolitisk talesperson och vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott