Personerna på bilden har inget med artikeln att göra.

Positivt att regeringen slopar den differentierade a-kasseavgiften. Men hotell- och restauranganställda har fått betala ett högt pris. Det skriver Karin Pettersson och Malin Ackholt, Hotell- och restauranganställdas a-kassa.

När Reinfeldt till sist gick ut med att slopa den differentierade a-kasseavgiften jublade vi, men häpnade också över hur självgott denna ”reform” presenterades. Regeringen är nöjd över att avskaffa ett orättvist och misslyckat system. Men glöm inte bort att de själva tog beslutet om att införa det! Vi har tjatat i åratal om hur fel den differentierade a-kasseavgiften har slagit, så visst är vi nöjda nu när den tas bort. Men hotell- och restauranganställda har fått betala ett högt pris för regeringens experimentslusta.

Regeringen menade att de a-kassor med högst arbetslöshet också skulle betala en högre avgift. Tanken var att detta skulle hålla nere lönekostnaderna och därmed skapa fler jobb. Verkligheten har fungerat helt annorlunda. Sedan 2007 har hotell- och restauranganställdas a-kassa betalat in den svindlande summan 900 miljoner kronor till staten. Detta har bekostats av de medlemmar som har haft råd att stanna kvar – de betalar i dagsläget 255 kronor per månad i avgift plus ytterligare 135 kronor i egenavgift. Detta trots ett lågt löneläge i branschen. Vi har tappat 30 000 medlemmar. Många står helt oförsäkrade om de skulle bli arbetslösa och riskerar därmed att förlita sig på att få försörjningsstöd.

Inte heller har vi sett någon drastiskt minskad arbetslöshet i branschen. Om man ser till de a-kassemedlemmar som någon gång har fått arbetslöshetsersättning sedan a-kasseavgiften infördes så har arbetslösheten legat i stort sett oförändrad. Detta trots den massiva subvention som arbetsgivare i den ungdomsdominerade hotell- och restaurangbranschen har fått med den halverade arbetsgivaravgiften och momssänkningen. Många ledande ekonomer dömer tvärtom ut dessa reformer som ett branschstöd, som inte har skapat fler jobb i någon större utsträckning.

Vi är bekymrade över att så många nu står oförsäkrade och att allt färre får ut 80 procent av sin lön när de blir arbetslösa. Men det räcker inte att ta bort arbetslöshetsavgiften. Utöver detta har vi två enkla förslag som vi tror på sikt skulle reparera de skador som detta experiment har orsakat:

  • Höj taket i a-kassan så att fler känner att det är meningsfullt att vara med att bidra till en bra arbetslöshetsförsäkring.
  • Ta bort den så kallade deltidsregeln som med dagens konstruktion ofta tränger ut människor i öppen arbetslöshet, trots att de i alla fall har ett deltidsarbete.

Vi är stolta över hotell- och restaurangbranschen och tror att många nya jobb kan skapas med hjälp av de yrkesproffs som är själva kärnan i branschen. De anställda utför dagligen storverk och bidrar till besöksnäringens långsiktiga utveckling. Men vi ser också hur många anställda snabbt kan kastas ut i arbetslöshet när företag har dålig lönsamhet. Nu står många, varav en hög andel är unga, utan a-kassa och trygghet mellan jobben. De har låga inkomster och har inte haft råd att betala avgiften till a-kassan och inte heller sett att de klarar av att kvalificera sig till ersättning. Just nu står de mer oskyddade på arbetsmarknaden än före denna ologiska arbetslöshetspolitik.

Karin Pettersson, kassaföreståndare, Hotell- och restauranganställdas a-kassa
Malin Ackholt, ordförande, Hotell- och restauranganställdas a-kassa