Foto: David Bicho.

Nästan 30 procent av de butiksanställda har blivit utsatta för hot från kunder. Det är handlarnas ansvar att skapa trygga arbetsplatser, skriver Susanna Gideonsson, förbundsordförande och Krister Colde, arbetsmiljöombudsman Handels. 

Rån, hot och våld mot de anställda är i dag det största arbetsmiljöproblemet inom handeln, och det ökar. Enligt statistik från Brottsförebyggande rådet så ökade antalet butiksrån med 6 procent och rån med skjutvapen med hela 47 procent 2015 jämfört med året innan.

I genomsnitt rånas minst två butiker om dagen runt om i landet. Och den som står bakom kassan och plötsligt står öga mot öga med en beväpnad rånare kan drabbas hårt. Både fysiskt och psykiskt. Att utsättas för hot om dödligt våld är för många en oerhört traumatisk upplevelse. En del blir så skadade psykiskt att de aldrig kan komma tillbaka till ett arbete inom handeln. Andra kanske aldrig kan jobba i kassan igen. Dessutom finns alltid risken att någon blir allvarligt fysiskt skadad när skjutvapen är med i bilden.

Men det är inte bara rån eller risken för rån som skapar arbetsmiljöproblem för Handels medlemmar.

Ett betydligt vanligare, men inte lika omtalat, problem handlar om butikspersonal som utsätts för hot. Enligt en enkät med butiksanställda som ingår i det nya forskningsprojektet »Att jobba med jobbiga kunder« som forskarna Nicklas Salomonson och Markus Fellesson ligger bakom, så har nästan 30 procent av de butiksanställda under den senaste sexmånadersperioden blivit hotade av en kund. Men det är inte de enda siffrorna som sticker ut. I forskarnas enkät framgår det också att 7 procent av de anställda har blivit fysiskt angripna under de senaste sex månaderna och 27 procent har blivit sexuellt trakasserade. Och det handlar inte om enstaka, utan om upprepade tillfällen.

Samtidigt kan vi se att allt för lite görs för att förbereda personalen på den här typen av situationer.

I stället för att skydda de anställda och förbereda dem på att sådana här situationer kan uppstå, blir de butiksanställda uppmanade att själva agera mot snattare. Nyligen uppmanade till exempel Södermalmspolisen i Stockholm butikspersonal att ingripa mot snattare och tala dem till rätta för att på så sätt få ner antalet snatterier. Men vi vet att många som stjäl varor kan vara både våldsamma och drogpåverkade. Att ingripa mot en snattare kan då vara med livet som insats. Har man problem med snatteri i en butik ska man ta in väktare eller så får polisen vara på plats. Det kan aldrig vara våra medlemmars uppgift att konfrontera personer som stjäl i butiken.

Här har arbetsgivarna också ett ansvar. Det är därför oroväckande att se att handlarna inte gör mer för att förbereda de anställda på de hotfulla situationer som kan uppstå i en butik. Enligt den enkät som forskarna Nicklas Salomonson och Markus Fellesson gjort så har 70 procent av de som svarat inte fått utbildning i hur man hanterar kunder som beter sig illa.

Våra medlemmar gör ett fantastiskt jobb varje dag med att ge god service till kunder runt om i landet. Men precis som andra yrkesgrupper så är det viktigt att de kan känna sig trygga på jobbet. De hotfulla kunderna kommer inte försvinna, men mycket mer kan göras från både samhället och arbetsgivarna för att våra medlemmar ska känna sig trygga. Det är det minsta vi kan begära.

Susanna Gideonsson, förbundsordförande Handels
Krister Colde, arbetsmiljöombudsman Handels