Hur i hela världen kunde Moderaterna få makten över kulturen och mediepolitiken? Sov liberalerna i Folkpartiet och folkrörelsemänniskorna i Centern och Kristdemokraterna hela vägen till Rosenbad?

De mest extrema förslagen har visserligen lagts på hyllan. Som propåerna om att sälja ut en eller flera TV- och radiokanaler. Men kulturminister Lena Adelsohn signalerar återkommande att hon vill sätta en grimma på public service-bolagen. Möjligheten att sponsra TV-sända evenemang ska tas bort. Inga stora sportevenemang i SVT! Det breda programutbud som garanterat många tittare och lyssnare är en styggelse i Adelsohns värld. Vidare ska SVT och SR inte ”konkurrera” på nätet och nyligen deklarerade kulturministern att public service-bolagens budgetar bör bantas.

I den moderata bunkern har public service alltid betraktats som en socialistisk statlig bastion. Finansminister Anders Borg var i början av 1990-talet mannen bakom auktionsmodellen för den kommersiella radion. Den skulle öka yttrandefriheten men gav oss mer musik och skitprat. I boken ”Förmynderiets teori – en kritik av public service ideologin” skrev Borg att den ”fria radiomarknaden” var ”en fråga om att i allmänhet försvara en fri marknad”. Och att tanken på en ”statskontrollerad radio” var något som hörde hemma i ”diktaturer i tredje världen”.

Nu är public service reglerad – men inte kontrollerad – av staten och politikerna, och finansierad av obligatoriska avgifter, inte genom statens budget. Men Moderaterna har trots det ståndaktigt odlat myten om vänstervridningen i public service. De Nya Moderaterna har visserligen tonat ner sin radikala retorik sedan man kom i regeringsställning, men rörelseriktningen är glasklar.

Privata medieföretag som TV4 och MTG redovisar miljardvinster och delar ut gigantiska bonusar. Då vill Lena Adelsohn Liljeroth dra in pengar från public service. Public service grundkoncept med ett brett kvalitativt programutbud håller även i dagens medievärld. Men formerna måste förnyas nu när vi översköljs av program och kanaler i apparater, telefoner och datorer, något SVTs chef Eva Hamilton framhöll på DN-debatt i går. Regeringen borde lyssna på Sveriges Radios nuvarande VD Mats Svegfors, som för övrigt har en gedigen moderat bakgrund. I helgen skrev Svegfors och vice VD Cilla Benkö:

”Det sker en radikal kommersialisering av mediemarknaden. En blind kapitalism tar över där tidigare medvetna publicister rådde. Är verkligen mediesamhällets stora problem att public service har för mycket pengar och därmed för många tittare och lyssnare?”