Socialdemokraternas utspel i förra veckan om butler i tunnelbanan var en gudagåva för landets nyårsrevyer. Vad skrattsalvorna effektivt döljer är att det – bortsett från butlern – finns mycket tänkvärt i Ilija Batljans och Carin Jämtins artikel på DN Debatt.

Vill man göra kollektivtrafiken i Stockholm attraktivare bör man lokalisera samhällstjänster som tvätt och bredband till tunnelbanestationerna. Skall onödiga bilresor minska borde vi kunna handla matkassen på internet och hämta den på väg hem på T-banan. I all sin blygsamhet är Batljans och Jämtins artikel ett exempel på klassisk socialdemokratisk reformstrategi – identifiera människors behov och befria människan genom att möta behoven.

Men se hur det är idag! På vilket sätt möter den borgerliga majoriteten i Stadshuset och landstingshuset människors faktiska behov?

I förra veckan kunde vi läsa om hur sjuka avvisas från Karolinska Sjukhuset för att de inte får plats. Karolinska skulle behöva ytterligare 200 platser, menar huvudskyddsombudet. Istället har Filippa Reinfeldt & Co påbörjat ett gigantiskt skrytbygge, nya Karolinska, med färre vårdplatser än idag.

Tusentals ungdomar kommer inte in på Stockholms bostadsmarknad. Stockholms stads statistiker tycks ha missat att vi haft en babyboom på 80- och 90-talet, för bara 15 000 lägenheter har tillkommit under valperioden – om man räknar med de som byggdes under hösten 2006 när staden styrdes av en rödgrön budget, vill säga. I går skrev Svenska Dagbladet om den extrema bristen på studentbostäder. 28 har byggts under de senaste tre åren, trots det skriande behovet.

Exemplen är många på hur högermajoriteten i Stockholm blundar för människors faktiska behov. Samtidigt har de borgerliga en faiblesse för att bränna av ett antal miljoner på sådant som folk inte behöver särskilt mycket. I helgen invigdes det politiska prestigeprojekt som kallats ”NK-expressen”. Men hur stort är behovet av en provisorisk spårvagn mellan Norrmalmstorg och Sergels Torg för 275 miljoner? Provisorisk därför att förlängningen till Centralen och Kungsholmen inte är möjlig utan att riva upp spåret och göra förstärkningar. Ett gigantiskt slöseri med skattemedel.

Och vad ska Stockholm med tre nya fotbollsarenor till – vid Solna station, Globen, och vid Östermalms IP – när åtminstone två av dem saknar fotbollslag som delägare? Också det ett slöseri när det finns stora behov av vård och bostäder.

Det Dagens Arena skrev förra veckan om teflonhögern förtjänar att upprepas. Varför beskrivs alliansen som mer regeringsduglig än de rödgröna, trots att de gång på gång struntar i vad människor verkligen behöver?