UN Photo/Jean-Marc Ferre, www.un.org

Det är glädjande att regeringen i sin strategi bedömer att en svensk människorättsinstitution ska instiftas som en ny myndighet. Att ge institutionen en oberoende ställning är direkt avgörande för dess trovärdighet, skriver Hans Fridlund, projektansvarig, UPR Info i Genève.

I oktober 2016 överlämnades en skrivelse till riksdagen i vilken regeringen utformar sin strategi för det nationella arbetet med mänskliga rättigheter. Den slår fast att »efterlevnaden av Sveriges internationella åtaganden om mänskliga rättigheter inte kan tas för given, vare sig på kort eller lång sikt«.

Rapporten påtalar att ett heltäckande grepp på området är ett kriterium för att stärka främjandet av de mänskliga rättigheterna på nationell nivå. En nyckelfunktion i samordningen av arbetet åläggs den nationella institution för mänskliga rättigheter som regeringen vill inrätta.

Tiden är mogen för en svensk människorättsinstitution.

Ett av dess kärnuppdrag blir att tolka statens åtaganden gentemot globala människorättskonventioner samt verka för deras implementering.

En nationell institution tar ett samlat grepp om såväl ekonomiska, sociala och kulturella som medborgerliga och politiska rättigheter.

Sverige har undertecknat en uppsjö av internationella konventioner om mänskliga rättigheter varför en nationell människorättsinstitution per definition tar ett samlat grepp om såväl ekonomiska, sociala och kulturella som medborgerliga och politiska rättigheter. Frågor som rör minoritets-, kvinnors och barnets rättigheter faller också under institutionens mandat.

Vanligt förekommande ansvarsområden innefattar stöd till kommuner i deras lokala rättighetsarbete, rådgivande yttranden, bidrag till FN-rapporter samt att bredda befolkningens medvetenhet om mänskliga rättigheter.

En nationell institution kan även anförtros att pröva individers klagomål om brott mot de mänskliga rättigheterna i Sverige.

Då regeringen bär det yttersta ansvaret för att Sverige uppfyller de konventioner som Sverige undertecknat innebär det att människorättsinstitutionen kommer granska hur regeringen och myndigheter efterlever sina förpliktelser.

Institutionens oberoende ställning är därför direkt avgörande för att på ett tillförlitligt och självständigt sätt utföra sitt arbete.

Det är således glädjande att regeringen i sin strategi bedömer att en människorättsinstitution ska instiftas i kraft av en ny myndighet.

Fördelarna med ett sådant tillvägagångssätt är många.

  • För det första behövs en oberoende granskning av Sveriges tillämpning av de internationella människorättsförbindelser vilka Sverige undertecknat.

Varken DO eller JO har ett tillräckligt brett mandat för att utföra det arbetet varför en nationell institution utgör ett utmärkt komplement.

  • För det andra blir institutionen en betydande resurs- och kunskapsbank för såväl offentlig sektor, akademin som civilsamhället.
  • För det tredje, finns det en uppsjö av utrikespolitiska vinningar att göra.

Med en egen institution kan vi med bibehållen trovärdighet rekommendera andra länder att etablera institutioner.

Det möjliggör en rad synergieffekter samt stärkt bilateralt utbyte vad gäller demokrati och människorättsfrämjande insatser.

Dessutom hade ett instiftande gjort upp med den befogade kritiken angående avsaknaden av en oberoende institution.

Detta har påpekats inte bara av FN:s Universal Periodic Review men även av de experter som utgör FN:s konventionskommittéer, vilket riskerar att urholka Sveriges utrikespolitiska röst vad gäller mänskliga rättigheter.

Det är således utomordentligt viktigt att en svensk människorättsinstitution placeras som ett eget organ med riksdagen som huvudman samt att det tilldelas tillräckligt med resurser för att utföra sitt mandat.

Vid Konstitutionsutskottets sammanträde den 13 juni presenterades strategin och beredningen av en oberoende människorättsinstitution kan nu påbörjas.

 Hans Fridlund är projektansvarig, UPR Info

Genève

UPR Info är en fristående non-profit civilsamhällesorganisation med huvudkontor i Genève och regionalkontor i Nairobi. Vi arbetar med regeringar, civilsamhällesorganisationer samt nationella människorättsinstitut for att effektivisera deras medverkan i FN:s Universal Periodic Review (UPR). UPR Info erbjuder kapacitetsuppbyggnad för att stärka nationell samverkan i implementeringen av de rekommendationer som varje stat mottar i UPRen.