Clara Lindblom, (V), äldre- och personalborgarråd i Stockholm

Ska vi kunna rekrytera personal och få hög kvalitet i hemtjänsten måste både den anställde och den äldre ha större möjlighet påverka insatsernas innehåll, skriver Stockholms äldre- och personalborgarråd.

Det nya målet för hemtjänsten i Stockholms stad är att de äldre ska få betydligt större inflytande över innehållet i sina egna hemtjänsttimmar.

För att nå det målet behöver vi genomföra förändringar i nuvarande system. Respekten för personalens yrkeskunskaper måste återupprättas så att de anställda får större utrymme att använda sig av sitt professionella omdöme i sitt yrkesutövande. Därför ser vi nu över hemtjänstens organisering.

Hemtjänsten i Stockholm har blivit alltmer detaljstyrd. Personal vittnar om ökad stress med många korta insatser, få raster och för kort tid för att förflytta sig mellan brukarna. Varje insats ska utföras under en bestämd schablontid och det finns litet utrymme för flexibilitet. Ökad administration i form av minutiös registrering av den utförda tiden innebär ytterligare stressmoment. Överstyrningen leder till att mötet mellan personalen och den som nyttjar hemtjänsten inte tillåts utgå från de faktiska behoven för dagen.

Det här är anledningen till att vi måste börja tala om professionell autonomi och kollegialt lärande när vi diskuterar organiseringen av arbetet inom hemtjänsten.

Inom statsvetenskapen har det framhållits att professionell autonomi handlar om två saker. Utrymmet att använda sig av sitt professionella omdöme i sitt yrkesutövande och utrymmet att själv organisera sitt arbete. Den professionella autonomin har utmanats av strävan efter den ”utflödeskontroll” som är förknippad med New public management. Detta resulterar i omfattande dokumentation och kostsamma kontrollsystem.

Ett vanligt exempel som brukar lyftas är skolans område där vi ser hur fokus flyttas från skolans kärnverksamhet – det vill säga undervisning – till legitimitetsskapande processer som innefattar allt från nationella prov till individuella handlingsplaner.

Samma typ av resonemang går att tillämpa på hemtjänsten. I Stockholms stad finns ett mycket stort antal aktörer inom hemtjänsten, samtidigt som det funnits omfattande kritik mot att äldre inte får den biståndsbedömda tid de har beviljats.

Lösningen har varit att införa ett tidsregistrerings- och ersättningssystem som bygger på utförd tid hos den äldre där de anställde ska registrera klockslaget när de kliver in och ur den äldres hem. Chefen för varje hemtjänstenhet ska godkänna varje enskild insats innan dessa sammanställs och faktura skickas iväg. Biståndshandläggaren ska sedan granska att den utförda tiden och insatsen stämmer överens med biståndsbeslutet innan ersättning betalas ut.

Formerna för biståndsbedömningen tillsammans med tidsregistreringssystemet leder till en detaljreglering av insatserna. Detta lämnar litet utrymme för den äldre att påverka innehållet i insatsen. Det blir till exempel svårt att byta matlagning mot promenad, svårt att gå till en annan affär än den som biståndsbeslutet avser.

Det lämnar också litet utrymme för den anställde att använda sin yrkeserfarenhet och sitt yrkeskunnande för att lägga upp arbetets innehåll. Det vill säga göra en egen kvalificerad bedömning av den äldres allmäntillstånd och lägga upp insatsen därefter, i samverkan med den äldre. Dessutom skapar systemet onödig administration.

Det här byråkratiska och minutstyrda systemet är en kvarleva från alliansens styre och måste snarast genomgå förändringar i syfte att förbättra livskvaliteten för de äldre och underlätta arbetsdagarna för personalen.

Ska vi kunna rekrytera anställda till hemtjänsten i framtiden och ställa högre krav på utbildningsnivå så måste förutsättningarna ändras. Vi måste hitta ett system för styrning och uppföljning inom hemtjänsten som garanterar att den äldre får de insatser som den har rätt till – samtidigt som det måste finnas utrymme för den äldre och den anställde att påverka insatsernas innehåll.

Det handlar i grunden om rätten till självbestämmande för den som nyttjar hemtjänst, men också om att respektera yrkeskunnandet hos tusentals anställda inom äldreomsorgen.

Clara Lindblom (V), äldre- och personalborgarråd i Stockholm