Varje kommun med självaktning stoltserar numera med nybyggda eller projekterade idrottsarenor. Halmstad, Malmö, Norrköping, Örnsköldsvik, Vänersborg – listan kan göras hur lång som helst. Inget konstigt i sig, arenorna runt om i landet har länge varit i sorgliga skick. Däremot lämnar deras tillkomst en del övrigt att önska.

Lejonparten av dem ägs och byggs av en ibland skakig, ofta svårgenomtränglig, fusion av kommuner, banker, byggnadsföretag och lokala storföretag (och får således namn som Fjällräven Arena eller Cloetta Center). Ofta får skattebetalarna skjuta till pengar. I till exempel Norrköping betalade kommunen 300 miljoner för renoveringen av Idrottsparken, en renovering som knappast kommer andra till del än de som gillar fotboll och/eller jippon som den pågående Dansbandskampen.

I Stockholm, med sin besatthet av oöverstigliga laglojaliteter, har arenafebern brutit ut i fullskalig frossa. Medan Milanolagen Inter och Milan klarar av att dela stadion kräver Hammarby, Djurgården och AIK egna spelplatser. De gör det i en fotbollsliga som rankas som en av de sämsta i Europa, och där publiksnitten knappast kan lura någon att tro på motsatsen.

I Johanneshov byggs nu Stockholmsarenan som 2012 ska härbärgera Hammarbys hemmamatcher samt ”andra evenemang” för mellan 30 och 40 000 åskådare. Samtidigt i Solna stretar bygget av Swedbank Arena vidare. Turerna kring bygget av herrfotbollens nya nationalarena (som förtjänstfullt beskrevs av Fokus i början av oktober) inbegriper kommunstyrelser förda bakom ljuset, gubbryggdunkande – och mutmisstankar.

Som grädden på moset har AIK har ännu inte bestämt sig för om de vill spela på Swedbank Arena, faktum är att förhandlingarna mellan arenabolaget och klubben har brutit samman. Och det är inte särskilt konstigt. Förutom att AIK med rätta vänder sig mot att spela på en ekande stadion med 50 000 platser har klubben hittills nekats att få äga sina egna arrangemang – det vill säga behålla intäkterna från entrébiljetter, korvförsäljning och så vidare.

För att Swedbank Arena ska kunna bära sina kostnader har den så kallade Nya Nationalarenans bolag, bestående av Peab, Fotbollförbundet, Fabege, Jernhusen och Solna stad, budgeterat med 60 evenemang, utöver fotbollsmatcher. Det vill säga: oftare än en gång i veckan, året runt, räknar bolaget med att mellan 50 och 65 000 åskådare ska bänka sig i Solna samtidigt som 30 000 människor gör det ungefär lika ofta i Johanneshov.

Glädjekalkylerna hade varit stor underhållning om det inte hade handlat om skattepengar: Solnas invånare har redan satsat 200 miljoner. Och från Östermalm tjurar Djurgården vidare, de har ju ingen lokal ju.