Bild: 2entertain/Gage Skidmore/Flickr.
Bild: 2entertain/Gage Skidmore/Flickr.

Bert Karlsson använder också Trumps framgångsrecept.

Den republikanska presidentkandidaten, fastighetsmagnaten och dokusåpakändisen Donald Trumps kampanj har präglats av storslagna överdrifter, smutskastning av invandrare och löften om att bygga en mur mot gränsen till Mexiko.

I Sverige har ledarskribenter och kulturdebattörer dragit paralleller till vår egen hemvävda Trump: Bert Karlsson.

Båda är affärsmän i ett hatkärleksförhållande till medierna, båda är kända för sina fräna uttalanden och för sina politiska karriärer som skakat om etablissemanget.

Bert Karlsson själv håller med om att det finns likheter, när jag ringer upp honom.

– Ja, jag har använt de formuleringarna också. Trump pratar i rubriker hela tiden. Det gillar folk. Det finns svenska politiker som har suttit som ansvariga i Sverige och som inte har svarat på en enda fråga i hela sitt liv. Donald Trump pratar rakt ut så folk förstår. Han är moderna Jesus kan man säga.

Är Donald Trump som Jesus?

– Ja, lite faktiskt därför att han använder liknelser. Det är väl ingen jävla vettig person som tror att man kan gå på vatten?  Det är symboler. Som den där muren mellan Mexiko och USA. Han menar ju naturligtvis inte att faktiskt bygga en mur utan att säkra gränsen, säger Bert Karlsson.

Efter en vår där Donald Trump tyckts vara oslagbar har hans rättframma stil stött på patrull när kampen nu står mellan honom och Hillary Clinton – inte ett fält av jämförelsevis okända republikanska politiker. Hans skandinaviska blåkopia däremot har framgångsrikt undsluppit sitt forna partis främlingsfientliga agenda och gjort de senaste årens flyktingkris till en lönsam affär.

Bert Karlssons företag Jokarjo AB har blivit den största aktören på den privata marknad som uppstått för att möta behovet av boenden, med en omsättning på mellan 350 och 380 miljoner för 2015 enligt uppskattningar från Dagens Industri. Bert Karlsson räknar upp sina verksamheter. En camping, en skola, 60 flyktingförläggningar. Och nästa affärsidé är hämtad från USA.

– Jag kommer att försöka lösa bostadskrisen enligt amerikansk modell. Det vill säga boende i trailers.

Trailerboendena tycks bli en medial succé. På Dagens Industris ledarsida hyllades han som den nya folkhemsbyggaren. Inte ens vänstersajten Politism orkade bråka utan föreslog uppgivet att Karlsson borde erbjudas jobbet som bostadsminister eftersom ingen annan verkar vara intresserad.

Daniel Levin, som skrev biografin Oraklet i Skara, säger att det finns något fascinerande över hur Bert Karlsson gått helskinnad ur tiden med Ny Demokrati.

–Det är mannen som aldrig har gjort en pudel, säger Daniel Levin.

Han tror att en förklaring är att Bert Karlsson blivit en symbol för konflikten mellan stad och landsbygd. En sorts bondslug sanningssägare vars typ går igen i många länder.

– Han sitter i Skara och talar om hur världen ser ut från riktiga människors perspektiv. På något sätt har han lyckats bli en spegel för någonting som många kände igen sig själva i, säger Daniel Levin.

Jackie Kothbauer, expert på personliga varumärken som själv deltog i den enda säsongen av Rivalerna, den svenska varianten av Donald Trumps såpa The Apprentice, betonar vikten av kändisskap: »Kändisskap förknippas med duglighet, något som gör att kända näringslivsprofiler kan slå igenom politiskt«, skriver hon i ett mejl.

Även Elizabeth Walentin, statsvetare och pr-konsult från USA som specialiserat sig på valkampanjer och mediebudskap, ser flera likheter mellan Karlsson och Trump.

– De pratar rakt utan manus och säger vad de vill. Det är hela dokusåpakulturen som Donald Trump kommer ifrån. Många trodde att han skulle bli mer nedtonad mot slutet, i stället har det blivit tvärtom, säger Elizabeth Walentin.

Men Bert Karlsson själv ser, kanske förvånande, helst att Hillary Clinton blir USA:s nästa president.

– Jag gillar henne som fan. Jag tror att det är bra med en kvinnlig president. Och jag tror faktiskt att hon kommer att kunna samarbeta med Trump. Jag tror innerst inne att han tycker att hon är ganska bra.

Victoria Greve

Detta är en text publicerad i #4 2016 av Magasinet Arena. Vid citering, referera till Magasinet Arena. Du kan köpa numret digitalt här.