Problemen med sliten räls är landsomfattande och underhållet är eftersatt. Ett delproblem är det stora antalet underentreprenörer, enligt forskaren Rebecca Forsberg.

Under natten mot måndagen spårade ett godståg ur i Huddinge strax söder om Stockholm. Orsaken till felet tros vara en trasig växel.

Detta är andra gången på kort tid som ett tåg spårar ur i närheten av Stockholm. Senast var i november 2013, då ett  godståg körde in i en pelare vid Södra station. De senaste åren har banarbetare vid ett flertal gånger vittnat om lös räls i anslutning till Stockholm central.

Problemen med järnvägsrälsen är dock inget begränsat Stockholmsfenomen, utan landsomfattande, menar Rebecca Forsberg, som forskar kring tågsäkerhet på Umeå universitet.

– Tittar man generellt i Sverige så är många spår väldigt hårt utnyttjande. Det krävs omfattande åtgärder för att ta hand om den ökade tågtrafiken och hålla jämna steg med förslitningar. På högtrafikerade spår är det här ännu värre.

– Det handlar om utslitna spår, lösa bultar och så vidare. Vi ser brister och fel som inte åtgärdas inom rimlig tid. Läget är akut och vi står inför en infarkt på tågspåren skulle man kunna säga.  Lyckligtvis har urspårningarna skett med godståg de senaste gångerna, men frågan är när det händer med ett passagerartåg.

Enligt en undersökning SVT Östnytt gjorde i november 2013 visar att 23 allvarliga urspårningar orsakats av problem som Trafikverket känt till men inte åtgärdat. I flera fall har felen klassats som så allvarliga att de måste åtgärdas inom en viss tid.

Också vid platsen för gårdagens olycka fanns ett problem på rälsen, som underentreprenören anmält, men som trafikverket inte åtgärdat. I slutet av december anmälde tågentreprenören som sköter underhållet av rälsen två lösa bultar i den räls där urspårningen skedde, skriver Aftonbladet.

En delförklaring till de stora problemen med att åtgärda fel ser Rebecca Forsberg är den höga beläggningen på spåren.
– Vi kan inte öka trafiken på spåren mer. För ju mer vi ökar trafiken, ju svårare blir det att komma till spåren och göra de underhållsarbeten som krävs. Vi har ett systemfel, där det är svårt att komma till spåren och få den tid som krävs för att göra  underhåll. När man är man stressad och pressa så gör man inte ett bra jobb.

En annan orsak till problemen på tågnätet menar Rebecca Forsberg är det flitiga nyttjandet av underentreprenörer i flera led. Hon menar att Trafikverket borde ta över ansvaret för underhållet och uppföljningen av reparationer.
– Trafikverket bör se över om det inte är de som ska utföra underhållen av spåren i stället för att lämna det på entreprenad. Uppenbarligen funkar det inte.

– Det är otroligt många entreprenörer inblandade och dessa i sin tur anlitar underentreprenörer. I flera fall har man sett att det har varit folk ute på spåren som inte har den rätta kompetensen. Det som ska göras görs inte och eller görs inte tillräckligt bra. Det brister i flera led.

Under tisdagen meddelade fackförbundet SEKO Stockholm att 700 personer som jobbar med underhåll av järnvägsnätet har varslats om uppsägning. Enligt facket är orsaken att Trafikverket inte lagt några beställningar till de underentreprenörer som sköter underhållet.