Melker Dahlstrand

Trots rekordhög skuldsättning väljer Stockholms landsting att bygga ut Spårväg City till en kostnad av fem miljarder kronor. Satsningen får hård kritik av såväl trafikexperter som av oppositionen.

Skuldsättningen i Stockholms läns landsting skjuter i höjden och väntas mer än fördubblas på bara ett par år.  Trots det väljer landstinget i Stockholm att satsa ytterligare fem miljarder kronor på att bygga ut Spårväg City. Det skriver Dagens Industri (DI) på onsdagen (i papperstidningen, ej på nätet 6/3). 

I ena änden kommer spårvägen att förlängas med några hundra meter, från Hamngatan och upp över Sergels torg, och i den andra med några kilometer ut mot Ropsten, för att kopplas samman med Lidingöbanan. Vad meterpriset för bygget slutar på är oklart, men sammanlagt har alliansen beslutat att investera 4,9 miljarder kronor i projektet.

Beslutet att bygga spårvägar i Stockholm döms ut av såväl trafikexperter som av oppositionen, som båda anser att Stockholms läns landsting felprioriterar i trafikfrågan.
– När man tittar på hur mycket det kostar och hur mycket annat man skulle kunna få för pengarna istället, ser det ut som man borde löst det på annat sätt, säger Jonas Eliasson, professor i transportsystemanalys vid KTH i Stockholm till DI.

Spårvägen har redan tidigare byggts ut. År 2010 lades nya spår från Norrmalmstorg och några hundra meter uppför Hamngatan. Kostnaden då uppgick då till 400 miljoner kronor och fick hård intern kritik, bland annat från landstingets egna revisorer. Utbyggnaden 2010 skedde i rekordfart och nu måste man gräva upp en betydande del av de nya spåren och bygga om hållplatserna, till en kostnad av 180 miljoner kronor.

I september 2011 genomförde Dagens Arena en granskning av Stockholms Lokaltrafik och projektet Spårväg City. Denna granskning går att läsa här.