Bild: Ccarlstad/ Flickr
Bild: Ccarlstad/ Flickr

Lärare som hjälper kolleger utan legitimation att sätta betyg får inte den tid de behöver. Detta oroar Lärarfacken, rapporterar SR

Från och med höstterminen 2015 började regeln om att en ickelegitimerad lärare ska ta hjälp av en legitimerad kollega vid betygssättning, att gälla fullt ut.

Nu vittnar lärarfacken om oro på många skolor.

– Vi har krävt att det ska finnas tid och organisatoriska förutsättningar för att göra medbedömning, men någon sådan planering har vi inte sett, säger Per Källman, kommunombud för Lärarnas riksförbund i Marks kommun i Västergötland, till SR.

Fram till i slutet av sommaren fanns ett undantag som innebar att lärare som anställts innan juni 2011 fick sätta betyg, ett undantag som inte längre gäller.

Ekot har gjort en rundringning till flera skolor i landet, som visar att det råder delade meningar om hur regeln hanteras. På flera skolor är osäkerheten stor kring förutsättningarna för lärare som ska medbedöma icke-legitimerade kollegors elever.

– Det råder osäkerhet om hur det ska gå till, det råder osäkerhet om arbetsgivaren kan tvinga en att göra det här. Så helt klart får vi signaler om att man är orolig för att arbetsgivaren inte ger tillräckliga förutsättningar för att det här ska ske på ett bra sätt, säger Anna-Jändel Holst, utredare på Lärarnas riksförbund.

Andra skolor ser inga problem, utan uppger att de mer ser det som en planeringsfråga.