Marcus Storch och Antonia Ax:son Johnson. Bilder: Nobelstiftelsen och Axel Johnson AB.

regeringsbildning Näringslivsprofilen Marcus Storch gick i går till hårt motangrepp mot Antonia Ax:on Johnson med flera, som uppmuntrar alliansen att bilda regering med stöd av SD. Storch säger i dag att han har fått ett »mycket gott« mottagande av artikeln. Men stora delar av näringslivet håller låg profil.

»Går vi den vägen som Antonia och många andra i näringslivet nu föreslår är jag övertygad om att vi kommer att vakna upp en vacker dag och ställa oss frågan; vad har vi gjort?« sa Marcus Storch i en intervju med Dagens Industri på söndagen.

Intervjun var en reaktion på att höga näringslivsprofiler – däribland Antonia Ax:on Johnsson – dagen innan i samma tidning gått ut och uppmanat alliansen att ta stöd av SD för att lyckas bilda regering och föra borgerlig politik.

– Jag är en liberal humanist som kan slåss till döden för de goda värderingarna, men däremot ser jag inte varför alliansen ska avstå från att ta makten och genomföra reformer som är bra för Sverige, sa Antonia Ax:son Johnson, som själv är engagerad som lokalpolitiker för Liberalerna, till DI.

Hon sa också att hon inte ser något hinder i SD:s politik när det gäller företag, skatter och ekonomi, för att de skulle samarbeta med de borgerliga partierna.

Förutom Antonia Ax:son Johnson, under 35 år ordförande för Axel Johnson-gruppen, deltog Johan Andersson, vd för Mellby gård och entreprenören Dan Olofsson i hennes uppmaning till alliansen.

Marcus Storch var under många år vice ordförande under Antonia Ax:son Johnson i Axel Johnson AB, och har även suttit i styrelser för Nordstjernan, NCC och Dagens Industri. Som ordförande för Nobelstiftelsen gjorde han sig känd genom att vägra bjuda in Jimmie Åkesson till Nobelfesten.

Han uttrycker besvikelse och kallar det för »enormt naivt« och »skrämmande« av de näringslivsföreträdare som vill se SD som stödparti för en borgerlig regering.

»Tror man att SD har gett sig in i det här för att ge bort sitt stöd gratis?« frågar han sig bland annat i intervjun med DI.

Hans uttalanden i artikeln har i sociala medier bland annat applåderats av C-ledaren Annie Lööf och av olika fackliga företrädare.

När Dagens Arena kontaktar Marcus Storch på måndagen och frågar om vilket mottagande han har fått på artikeln svarar han att det varit »mycket gott«. Han vill däremot inte precisera om reaktionerna har kommit från andra inom näringslivet.

– Om någon har hört av sig till mig privat så vill jag inte föra det vidare, säger Marcus Storch.

Organisationerna Svenskt Näringsliv och Företagarna uppger att de inte tar ställning i frågan om regeringsbildning när Dagens Arena kontaktar dem.

Dagens Arena har också kontaktat företrädare från några av de största företagen i välfärdsbranschen men fått beskedet av i princip alla att de inte vill uttala sig i frågan. Skolkoncernen Academedia, som ägs av ovannämnda Mellby gård, är ett exempel.

– De (Mellby gård, red. anm.) får naturligtvis gå ut i vilka frågor de vill. Vi påverkas inte av det och vill inte delta i den diskussionen, säger Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör på Academedia.

Peje Emilsson, grundare av Kunskapsskolan och vd på Kreab, avstår från att kommentera, och även Internationella Engelska skolan, IES, vars grundare tidigare kallat Sveriges nuvarande rödgröna regering för »kommunistvälde«, ligger lågt:

– Vi är ingen politisk organisation, vi bedriver skolverksamhet, säger Jonathan Howell, presskontakt på IES.

Assistansbolaget Humana och vårdjätten Attendo tackar också nej till att kommentera regeringsbildningen.

– Nej, vi lägger oss inte i det, hälsar Stefan Svanström, presskontakt på Attendo.

Dagens Arena har också sökt Kappahls vd, då klädföretaget är ett annat av bolagen som ägs av Mellby gård, men han avböjer att kommentera.

Även industrimannen Carl Bennet, styrelseordförande i bland annat Getinge och Elanders, avstår från att kommentera regeringsbildningen.