Civilminister Ardalan Shekarabi

Nyhet Spelbranchens självregleringar för att säkerställa att spelreklamen är måttfull räcker inte. Det menar civilminister Ardalan Shekarabi (S) som under onsdagen meddelade att det kommer tillsättas en utredning för att se hur spelreklamen kan regleras ytterligare.

Den första januari 2019 trädde en nya spellagen i kraft. I lagen sägs att spelreklamen ska vara måttfull. Alla spelbolag som vill marknadsföra sig i Sverige måste också ha en licens för det. Lagen bidrog till mer spelreklam, och i februari hölls ett möte mellan Shekarabi och spelbolagen. Tanken var att bolagen skulle komma med självregleringar för att uppfylla lagens krav, men Ardalan Shekarabi var inte nöjd med bolagens lösningar. Nu kommer det tillsättas en utredning för att se hur regleringarna kan bli hårdare. En sista utväg är att spelreklam förbjuds helt, så som den gjorts i Italien.

– Branchens åtgärder var inte tillräckliga. Situationen med spelreklamen är ohållbar. Det är inte bara innehållet som måste regleras, utan också mängden, sa Ardalan Shekarabi under pressträffen.

Enligt Ardalan Shekarabi måste utredningsprocessen ske skyndsamt. Utredningen ska vara klar i oktober 2020, och utredaren kommer att få fria händer att titta på flera olika regleringsmöjligheter.

– Man ska se över ifall samma särskilda måttfullhet ska gälla för spelreklam som för alkohol och tobak. Spelbolagen kan också behöva informera om de ekonomiska riskerna som finns, och hur vinstmöjligheterna ser ut. Man kommer också se över hur och när spelreklam får visas. Till exempel kan den förbjudas under livesända sportevenemang.

Möjligheten att förbjuda spelreklam helt kommer också ingå i utredningen. Men en sådan reglering kan beröra vad som står i yttrandefrihetsgrundlagen. Shekarabi säger till SVT att ett totalförbud för spelreklam är ett sistahandsalternativ.

– Syftet med hela utredningen är att skydda konsumenterna. Den svenska staten är tillbaka. Under två decennier har det inte funnits någon kontroll på branschen. Vi vill inte reglera reklamen för att den är jobbig att kolla på, utan för att den är en fara för folkhälsan. Det är statens skyldighet.