»Vi kan inte skicka notan till resenärerna«, säger Erika Ullberg (S) som nu vill förhandla med Moderaterna för att rädda Stockholms kollektivtrafik.

Enligt trafikförvaltningen går SL back minst 400 miljoner kronor om året. Dessutom fattas 4,5 miljarder kronor som skulle behövas för att göra nya investeringar. Detta beror på en rad felprioriteringar och ovilja inför att genomföra de åtgärder som krävs, enligt Socialdemokraterna

– När man ser till hur Moderaterna har skött SL under de senaste tio åren har man tydliga bevis för att det inte enbart räcker med ryckiga höjningar av biljettpriserna för att skapa stabil ekonomi. Vi måste ta tag i SL:s strukturella problem, det går inte att fortsätta med business as usual och skicka notan till resenärerna, säger oppositionsfinanslandstingsråd Erika Ullberg (S).

Den 14 juni kommer landstingsfullmäktige fatta beslut om SL:s framtida budget. Inför detta höll Socialdemokraterna i dag en presskonferens där man presenterade sina förslag för hur man ska åstadkomma en ekonomisk balans och samtidigt förbättra för resenärerna. Bland annat anser man att en extern aktör bör se över SL:s investeringar under de senaste tio åren och ge förslag på nya riktlinjer. Detta på grund av att investeringarna ofta blivit dyrare än väntat, försenade och drabbade av tekniska problem.

– Det krävs rejäla omprioriteringar, till exempel måste vi ta ett krafttag mot de höga och delvis helt omotiverade konsultkostnader som finns i dag. Vi måste också stoppa felprioriterade satsningar, så som förgävesutredningen om att omvandla 4:ans buss till spårvagn när vi redan vet att spårvägar i innerstaden är en olönsam investering, säger Erika Ullberg.

Dessutom anser S att man bör effektivisera SL:s organisation och dra ned på personalkostnaderna, genom att bland annat slå ihop de tre förvaltningarna, Trafikförvaltningen, Förvaltningen för utbyggd tunnelbana och Tillväxt- och regionsplaneförvaltningen till en.

Hon poängterar dock att det krävs breda överenskommelser för att komma till bukt med Stockholms kollektivtrafik. Därför har S nu bjudit in M till en förhandling om taxan, som förhoppningsvis sker redan i eftermiddag.

Trots Socialdemokraternas förslag om åtgärder och kostnadsreduceringar, är det inte omöjligt att biljettpriserna kan komma att behöva att höjas med anledning av SL:s underskott. Hur mycket är dock något som Erika Ullberg inte vill ge något besked om. 

– Jag hoppas förhandlingarna slutförs innan något parti låser sig vid ett exakt belopp. Men det är rimligt att resenärerna betalar för sina resor, det tycker alla partier. Det viktiga är att prishöjningar inte får användas till att täcka ospecificerade underskott i budgeten och att de måste leda till förbättringar för resenärerna.

De tio nya välfärdsmiljarderna som regeringen utlyst kommer att innebära ett tillskott på 380 miljonor kronor till Stockholms läns landsting. I förhandlingarna med M kommer S kräva att dessa pengar ska gå till vård och omsorg – inte till att täcka SL:s underskott.