Med vinter stundar tågkaos. Tidigare SJ-ordförande Ulf Adelsohn har sagt att SJ är en lekstuga för okunniga politiker. Han får medhåll från Seko.

Inställda tåg, förseningar och stora förluster. De två senaste vintrarna kan kort och gott stavas: Tågkaos. Mycket tyder på att den vinter som stundar om några månader kommer att gå i invanda spår.
– Vi har inte sett några nya åtgärder för att förbättra banunderhållet inför vintern. Men ärligt talat har det ju inte fungerat särskilt bra de andra årstiderna heller, säger Jörgen Lundström, ordförande för Seko på Infranord, som arbetar med banunderhåll.

I år har Trafikverket fått 800 miljoner kronor extra för drift och underhåll. Men eftersom regeringen tidigare har beslutat om att anslagen ska sänkas med 700 miljoner kronor per år under 2010 till 2021 landar det ändå på minus. 2009 fanns det ett planerat anslag på 6,6 miljarder kronor, en siffra som i år är 6,1 miljarder kronor.

Jörgen Lundström är dessutom kritisk till vad som har hänt med de utlovade 800 miljoner kronorna.
– Hittills har vi bara sett 100 miljoner kronor. Det får förbundet att ifrågasätta Trafikverkets förmåga att fördela investeringar. Av de summor som har fördelats har inga åtgärder gjorts för att förbättra spårkapaciteten, säger han.

Tidigare SJ-ordförande Ulf Adelsohn fick i våras sparken från sitt uppdrag. Adelsohn var inte nöjd och kallade strax därefter SJ för en ”lekstuga för okunniga politiker”. När Svenska Dagbladet i dag intervjuar honom säger han att han tror att det kommer att bli svårt för SJ:s nyutnämnde ordförande, Jan Sundling, att uppfylla uppdraget enligt regeringens önskemål. Ett påbud som gör gällande att Jan Sundling ska förbättra svenska folkets förtroende för SJ genom att öka pålitligheten och punktligheten.
– Jag kan sparka tillbaka den bollen till Norman, och säga åt honom att tala med Anders Borg. Vi har Europas bästa ekonomi och Europas sämst underhållna järnvägar, säger Ulf Adelsohn till SvD.

När det gäller Adelsohns beskrivning av SJ som en lekstuga får han medhåll från Jörgen Lundström på Seko.
– Det här är och förblir en lekstuga. Man bryr sig inte om människorna som jobbar på spåren, tågen eller de som reser. Det enda som betyder något att leverera en vinst till staten.

– I slutändan leder det till sämre trafik, sämre säkerhet och sämre förhållanden för de anställda.