Bild: Åsa Fahlén, Lärarnas riksförbund och Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.

Skolkrisen Båda lärarfacken anser att det är hög tid att satsa på skolor i utsatta områden. »Vi ser att både lönerna och andelen behöriga lärare är generellt lägre på dessa skolor samtidigt som skolledaromsättningen är betydligt högre. Så kan vi inte ha det«, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet. 

Skolor i socioekonomiskt utsatta områden har betydligt lägre andel utbildade lärare än andra skolor. Och för att locka fler behöriga lärare till skolor i utsatta områden krävs en rad åtgärder, skriver Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas RiksförbundDN:s debattsida. Bland annat behövs högre löner, färre undervisningstimmar och mindre klasser, menar facket.

Och Åsa Fahlén får medhåll från Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

– Det handlar om att göra läraryrket attraktivt och då krävs ett helhetsperspektiv. Man behöver exempelvis se över lönerna, fundera över hur lärarlagen sätts ihop, garantera tid för utveckling av undervisning och förstärka elevhälsan, säger hon.

Saknas det i dag incitament för lärare att jobba på skolor i utsatta områden?

– Ja, uppenbarligen. Vi ser att både lönerna och andelen behöriga lärare är generellt lägre på dessa skolor samtidigt som skolledaromsättningen är betydligt högre. Och så kan vi inte ha det

På tisdagen la de fyra allianspartierna fram ett antal förslag på skolområdet. Alliansen vill bland annat satsa på 1 500 förstelärartjänster i utsatta områden som ska få ett lönepåslag på 10 000 kronor i månaden. Dessutom föreslår man att skolplikten för nyanlända förlängs bortom 16 år för att fler ska klara kunskapskraven.

Johanna Jaara Åstrand är försiktigt positiv.

– Jag är inte främmande för att de här eleverna behöver längre tid, särskilt de som kommit sent till Sverige och saknar en gedigen skolbakgrund i bagaget. Men först och främst måste man ta vid åtgärder under den ordinarie skoltiden. Exempelvis har vi för få lärare i svenska som andraspråk och för få modersmålslärare. Dessutom tar alldeles för få skolor ansvar för de nyanlända eleverna.