Foto: Svenskt Flyg
Foto: Svenskt Flyg

Luleås kommunalråd Niklas Nordström var en av de skarpaste kritikerna av beslutet att stänga Bromma flygplats. Men ingenstans framgick det att han även är ordförande för intresseorganisationen Svenskt Flyg.

Beskedet att den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stad vill stänga Bromma Flygplats år 2022 väckte starka reaktioner från bland andra Moderaterna och Svenskt Näringsliv. Men också från Niklas Nordström, socialdemokratiskt kommunalråd i Luleå, som beskrev överenskommelsen som ”vansinne” och ”dårskap” på Twitter.

Nordström intervjuades i flera medier, däribland i Ekot, Tv4 Nyhetsmorgon, SvD och Metro, och riktade hård kritik mot planerna att stänga flygplatsen. ”Bromma är ett riksintresse och avgörande för att hela Sverige ska leva”, sa han till Ekot.

Niklas Nordström, tidigare SSU-ordförande, har konsekvent presenterats som kommunalråd i Luleå eller som socialdemokrat. Men vad som inte framgått i intervjuerna är att Niklas Nordström också är ordförande i intresseorganisation Svenskt Flyg, och därmed branschlobbyist.

Svenskt Flyg är en organisation som enligt stadgarna ska ”kommunicera idéer, åsikter och kunskap om det kommersiella flyget och flygindustrin i Sverige” och bedriva verksamhet som ”leder till handling och resultat som gynnar flyget”.

I styrelsen där Niklas Nordström är ordförande sitter representanter för tunga företag och arbetsgivarorganisationer inom flygbranschen – däribland SAS, Braathens Aviation, Saab, GKN Aerospace, Swedavia och Svenska Regionala Flygplatser.

Niklas Nordström ser dock inget problem i att det inte har framkommit i uttalandena om Bromma flygplats att han företräder ett branschintresse.

– Jag har inte gjort något uttalande för Svenskt Flyg. Jag har uttalat mig som kommunalråd i Luleå och som socialdemokrat. Det är många politiker som har olika roller, och man uttalar sig i den roll som man uttalar sig i, säger han till Dagens Arena.

Niklas Nordström rekryterades till Svenskt Flyg i maj förra året, samtidigt som han blev kommunalråd i Luleå. I ett pressmeddelande sa han sig vilja ”främja flyget i Sverige”.
– Det är ett viktigt uppdrag att företräda våra nationella och regionala flygplatser, våra flygbolag och flygindustrin i vid mening, sa han.

Nordström förklarade också för tidningen Resumé att han fått ”ett nytt lobbyuppdrag för Svenskt Flyg”. Samtidigt lämnade han PR-byrån Prime, där han varit delägare.

Menar du att du kan separera det här lobbyuppdraget från din roll som kommunalråd helt och hållet, att det är vattentäta skott emellan?

– Ja, jag förstår överhuvudtaget inte problemet. Det är helt irrelevant detta. Det viktiga är ju sakfrågan. Norrbotten är enormt beroende av flygförbindelser, och självklart ska jag agera i frågor som handlar om att försämra förutsättningarna för flyget i Sverige. Och det kommer jag fortsätta göra. Ibland kommer jag också agera i rollen som ordförande i Svenskt Flyg, och när jag gör det kommer jag att berätta det, säger Niklas Nordström.

Tror du att Socialdemokraterna och allmänheten skulle ta till sig lika mycket av det du säger om du uttalade dig som ordförande i Svensk Flyg?

– Det är hypotetisk fråga, säger han.

Fakta/Tidigare skandal med Nordström

2010 avslöjade Aftonbladet att PR-byrån Prime och Nordström fått fyra miljoner av Svenskt Näringsliv för att styra Socialdemokraternas eftervalsanalys i ”tillväxtvänlig” riktning och förmå partiet att gå mer åt höger. ”Primegate”, som affären kom att kallas, skakade om Socialdemokraterna och väckte en debatt om lobbyism.

Även Arenagruppen blev indragen i ”Primegate” eftersom Niklas Nordström satt med i Arenagruppens valanalysgrupp. När uppdraget från Svenskt Näringsliv blev känt bröt Arenagruppen helt med Prime och Nordström.