Bild: Regeringen/ Webstjärnan/Flickr.
Bild: Regeringen/ Webstjärnan/Flickr.

Lärarlönelyftet på tre miljarder får nu skarp kritik av rektorer. »Vi tvingas att sortera lärare och många känner sig nedvärderade« säger Maria Jarlsdotter, Malmö latinskola.

I dagarna får Sveriges lärare flera tusen kronor mer i lönekuvertet tack vare lärarlönelyftet – regeringens miljardsatsning som ska få bukt med lärarbristen och öka karriärsmöjligheterna.

Men långt ifrån alla lärare får ta del av pengarna. I snitt handlar det om 60 000 lärare som får en löneökning på 3 000 kronor i månaden.

Nu riktar rektorer hård kritik mot regeringens satsning och varnar för att den kommer att splittra lärarkåren på samma sätt som kåren splittrades av karriärtjänsterna.

Pengarna ska nämligen fördelas enligt kriterier som regeringen tagit fram tillsammans med lärarfacken. Till exempel ska läraren »visat intresse för och god förmåga till att utveckla undervisningen« och vara »särskilt kvalificerad för verksamheten och den undervisning som bedrivs«.

I ett öppet brev till utbildningsminister Gustav Fridolin skriver skolledningen på Malmö latinskola att man inte förstår syftet med att splittra lärarkåren i duktiga och mindre duktiga lärare.

– Vi tvingas sortera lärare vilket föder en bitterhet hos många av våra anställda, något jag har förståelse för. Det är i princip ingen skillnad mellan de lärare som fick ta del av pengarna och de som inte fick det. Men vi var tvungna att dra snöret någonstans, säger Maria Jarlsdotter, rektor på skolan.

Även förstelärarreformen har kritiserats på liknande grunder. När Statskontoret i våras tillfrågade 6 000 lärare uppgav mer än hälften att de var ganska eller mycket negativt inställda till förstelärareformen. Bland annat kritiserade lärarna att det var oklart vad som krävs för att någon ska få en förstelärartjänst.

Maria Jarlsdotter pekar vidare på att lärarlönelyftet – i motsats till regeringens intentioner – kan leda till att lärare som hamnar utanför lönelyftet ser sig om efter ett annat jobb.

– Vi har nu sett resultatet på vår skola. Två lärare som inte fick ta del av lärarlönelyftet har nu lämnat.

Hon  menar att regeringen har fokuserat för mycket på lönerna.

– På lång sikt tror jag att man måste förändra lärarnas arbetsmiljö, göra det attraktivt att vara lärare och låta kåren återfå makten över sin egen profession. Det räcker inte med att bara höja lönerna.

Hon är också tveksam till att fler kommer lockas till läraryrket tack vare lönelyftet.

– Jag ser detta som ett försök från regeringen att lappa och laga ett system som inte fungerar för att man så gärna vill ha fler lärare. Men det får inte den effekten, säger hon.