FORES

De så kallade “superlärarna” kan skapa mer problem än de löser i skolorna.

I problemskolorna skulle särskilda “superlärare” komma in i klassrummen och styra upp den förmodat urspårade undervisningen. Men på söndagen skrev DN om att “superlärarna” inte släpps in i problemskolorna – de flesta skolor säger nej.

Nu sågar lärarfacken hela idén om “superlärare”, vars uteblivna effekter de förutspådde redan när projektet presenterades. Metta Fjelkner, ordförande för Lärarnas riksförbund, är inte förvånas inte av att “superlärarna” inte släpps in.
– Jag förstår mina kollegers reaktion som utsätts för detta. Bara det faktum att det kommer så kallade superlärare i klassrummet sänder signaler till eleverna att det är något fel på deras lärare som inte kan hålla ordning, säger Metta Fjelkner till DN.

Dessutom finns det risk att lärare som fått en svårare klass avstår från att be om hjälp från skolledningen eftersom det, när det beskrivs som att det är läraren det är fel på, finns en risk att det visar sig i form av sämre löneutveckling.
– Varje lärare råkar någon gång ut för svåra klasser av olika skäl. Då måste skolledaren kunna stötta läraren utan att de ska känna sig utpekade, säger Metta Fjelkner till DN.