Bild: Rikard Westman/Lärarnas Riksförbund
Bild: Rikard Westman/Lärarnas Riksförbund

Efter omfattande kritik har regeringen beslutat att se över karriärtjänsterna. »Alldeles nödvändigt«, säger Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas riksförbund.

2013 beslutade den dåvarande alliansregeringen att införa karriärtjänster med förstelärare och lektorer för att underlätta för lärare att göra karriär. Förstelärare får ett lönebidrag på 5 000 i månaden medan lektorerna i sin tur får 10 000 extra.

Reformen har dock fått svidande kritik. När Statskontoret i våras tillfrågade 6000 lärare uppgav mer än hälften att de vara ganska eller mycket negativt inställda till förstelärarreformen.

Nu har regeringen tagit till sig av kritiken och beslutat att se över karriärtjänsterna. Helt nödvändigt, anser Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas riksförbund.

– Huvudmännen har inte lyckats skapa legitimitet i införandet av karriärtjänsterna. Upplevelsen är att det finns ett alldeles för stort godtycke, man vet inte varför någon får en tjänst och någon annan blir utan. Det finns också en känsla av att det handlar om vem rektorn gillar, säger hon.

Åsa Fahlén pekar också på att själva kriterierna för en karriärtjänst skapar problem. En problematik som också rör det lärarlönelyft som den rödgröna regeringen införde i år.

– Vår ingång är att de flesta av våra medlemmar uppfyller minst ett av de här kriterierna, vilket såklart innebär att det finns många fler lärare som uppfyller kriterierna än vad pengarna räcker till. Och då står huvudmännen inför ett problem: var ska man dra gränsen?

Hon menar därför att man behöver se över utformningen av både karriärtjänsterna och lärarlönelyftet.

–  Två regeringar har skapat två olika reformer som inte hänger ihop med varandra. Exempelvis har vissa huvudmän inte valt att göra karriärtjänster permanenta. Då gör man det väldigt svårt för sig i nästa led. Låt säga att en lärare har en karriärtjänst som är tidsbegränsad, kan den då komma i fråga för lärarlönelyftet?

 Lärarnas riksförbund ställer sig dock positiva till att lärare ska ha möjlighet att göra karriär. Men då måste systemet vara mer transparent.

– Idag är det mycket: jag jobbar på så bra jag kan och håller tummarna för att jag ska få det ena eller det andra. Så får det inte vara. Det måste vara mycket tydligare att jag som individ kan påverka för att kunna ta det ena eller andra karriärklivet.