Semsudin Huseinovic, pendelstädare under Sekos protest och Tina Wessman Hellstadius, vd Solreneriet.
Semsudin Huseinovic, pendelstädare under Sekos protest och Tina Wessman Hellstadius, vd Solreneriet.

PENDELSTÄDARE I dag protesterar städarna på Stockholms pendeltåg mot uppsägningen av ett 30-tal av deras kolleger, och omvandling till deltid för ännu fler. »Inget har fungerat« säger Seko om företaget som tagit över entreprenaden. Med färre anställda befarar facket att situationen blir ännu värre.

– Jag blir kvar, jag behöver mitt jobb, men det är många av mina kolleger som försvinner. Det blir ett sådant vakuum nu, det är ingen trevlig situation, säger Semsudin Huseinovic, städare och huvudskyddsombud på Solreneriet pendeln som protesterar vid SL:s kontor nu på eftermiddagen.

Semsudin Huseinovic har jobbat som städare vid pendeln sedan ISS tog över verksamheten 2006.  Sedan Solreneriet tog över har schemaläggningen inte fungerat och de anställda har fått för mycket att göra, säger han. I dag städar han tre pendeltågsstationer under ett dagspass, men har ansökt om att framöver jobba natt.

Städarna på Stockholms pendeltåg kommer att bli betydligt färre från oktober. I början av augusti sade nämligen städbolaget Solreneriet upp ett 30-tal av de 194 städarna som de tagit över från ISS. Dessutom får 41 städare sänkt tjänstgöringsgrad, vilket enligt företaget i de flesta fall innebär tjänster på 40 till 50 procent.

Sekos protest vid trafiknämndens möte på SL:s kontor.
Pendeltågsstädarna i protest vid trafiknämndens möte på SL:s kontor.

 

Solreneriet tog vid årsskiftet 2016/2017 över kontraktet för pendeltågsstädningen, som de utför på entreprenad till MTR som sköter tunnelbanan. Enligt Solreneriets vd Tina Wessman Hellstadius tog de över en övertalig organisation, och började därför arbetet med en ny organisation där arbetet skulle utföras mer effektivt genom mer flexibla anställningar och nya städmetoder, som enligt Solreneriet ska förbättra städarnas fysiska arbetsmiljö och hälsa.

– När man till exempel står och moppar på pendelstationerna så handlar det om ganska stora ytor. Där har vi redan börjat titta på automatiska moppar, säger Tina Wessman Hellstadius.

Sekos bild är en helt annan. Facket menar att Solreneriet har tecknat ett för dem väldigt ofördelaktigt avtal med MTR som de inte kan ta sig ur. För att lyckas klara affären ekonomiskt har de varit tvungna att säga upp en stor del av personalen.

Seko har haft kollektivavtal med företaget i flera år, på andra arbetsplatser, men menar att det här kontraktet är väldigt speciellt. »Antingen har de varit inkompetenta eller så har MTR lurat dem«, som Carolin Evander, ombudsman på Seko som har skött förhandlingarna med Solreneriet, uttrycker det.

– De har gjort det här helt bakvänt. De började med att varsla folk om uppsägning, och sedan sätta sig ner och ta fram en ny organisation på sex veckor. Det är ett hastverk. Normalt sett gör man en ordentlig analys först, och sen varslar man, säger Carolin Evander.

Enligt Carolin Evander har det funnits stora problem med organiseringen av arbetet sedan Solreneriet tog över, bland annat när det gäller schemaläggningen.

– Så den generella bilden från oss som suttit vid förhandlingsbordet är att vi förstår inte hur man ska göra det här med så mycket mindre personal, säger hon.

Seko säger att de har efterfrågat en tidsstudie för att mäta hur lång tid de olika städmomenten tar, men att någon sådan inte har gjorts. Att automatisera och på andra sätt effektivisera arbetet är inget Seko säger sig ha fått särskilt mycket information om.

– Våra skyddsombud har fått titta på en moppmaskin, men den sparade inte särskilt mycket tid, säger Carolin Evander.

Solreneriet har räknat in städarnas anställningstid hos tidigare arbetsgivare när de har förhandlat om turordning för uppsägningar. Enligt facket ville Solreneriet däremot först inte erkänna rätten till företrädesrätt vid återanställning, men Carolin Evander menar att de senare backade på den punkten.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) säger till Seko-tidningen att han inte har fått några signaler om att städningen inte skulle fungera som den ska.

-Vi har upphandlat MTR som ska sköta städningen till hög kvalitet. Det är vad jag förväntar mig. Trafikförvaltningen följer upp med kontroller av hur avtalet följs, säger Kristoffer Tamsons till tidningen.