Svenska elever presterar bättre i Pisa-mätningen och bryter därmed trenden. Men likvärdigheten har försämrats och ligger nu under OECD-genomsnittet.

Svenska elever bryter den negativa trenden och höjer sina resultat i alla ämnen i Pisa-mätningen som presenteras i dag, tisdag. Det innebär att de svenska eleverna ligger ungefär på 2009 års nivå, eller på eller strax över OECD-snittet.

Uppgången är statistiskt säkerställd i matematik och läsförståelse, dock inte i naturvetenskap. Den allra största upphämtningen har gjorts i läsförståelse, skriver TT.

Men Pisa-rapporten visar också att likvärdigheten i den svenska skolan har försämrats och ligger nu något under OECD-genomsnittet i flera indikatorer. Det kan jämföras med den första Pisa-mätningen för 15 år sedan, då Sverige hade ett av de mest likvärdiga skolsystemen bland OECD-länderna.

I exempelvis naturvetenskap har gapet ökat mellan elever från socioekonomiskt svaga respektive starka grupper.

2006 skiljde det 37 poäng mellan grupperna, nu har gapet ökat till 44 poäng.

– De som redan är högpresterande har alltså presterat ännu lite bättre, säger Anders Auer, statistiker på Skolverket.

Också skillnaden mellan elever med svensk respektive utländsk bakgrund är större än OECD-genomsnittet.

– För att sammanfatta det hela så har likvärdigheten försämrats sedan 2006. Vi är numera ett genomsnittligt OECD-land, säger Anders Auer.