Bild: Flickr/Alex Proimos.
Bild: Flickr/Alex Proimos.

Sjukvården Inga av landets regioner och landsting som lever upp till den lagstadgade vårdgarantin. Samtidigt väntas vårdköerna öka, visar siffror från Socialstyrelsen. 

I dag publiceras en ny rapport från Socialstyrelsen som presenteras väntetider för att få vård inom primärvård och specialistvård, samt väntetider vid sjukhusens akutmottagningar – väntetider som fortsätter att öka.

Måluppfyllelsen av garantin för de olika instanserna ligger på mellan 72 – 91 procent.

91 procent av patienterna får kontakt med primärvården inom en dag, 84 procent av patienterna får ett läkarbesök inom sju dagar, 84 procent får ett första besök till specialistvården inom 90 dagar, 72 procent får en planerad åtgärd inom specialistvården inom 90 dagar.

– Det är långt ifrån tillfredsställande, det ska vara 100 procent, säger Jenny Asplund, projektledare på Socialstyrelsen.

Under perioden januari – september 2017 fick 84 procent av patienterna som sökt kontakt med en vårdcentral inom primärvården en läkartid inom sju dagar. De regionala skillnaderna var emellertid stora. På Gotland fick  91 procent av patienterna träffa en läkare inom sju dagar, i Uppsala var motsvarande siffra 75 procent.

Sämre ställt är det inom specialistsjukvården, fler patienter tvingas stå på väntelistorna allt längre. Trots att 84 procent fick komma på ett första besök inom 90 dagar, så var det knappt tre av fyra patienter, 72 procent, som därefter fick en beslutad operation eller annan åtgärd genomförd inom 90 dagar.

Östergötland och Kalmar hade bäst resultat, hela 85 procent, vad gäller andelen genomförda åtgärder inom 90 dagar.  I Västernorrland däremot fick nästan varannan patient vänta mer än 90 dagar på operation.

Även akutväntetiderna fortsätter att öka enligt Socialstyrelsens mätning som gjordes under perioden juni 2016 – maj 2017.

Skillnader i väntetider, mellan olika landsting och regioner och mellan olika specialiteter förklaras av Socialstyrelsen främst av systemens komplexitet, organisering och landstingens och regionernas prioriteringar.

Myndigheten menar att det krävs fortsatt förbättringsarbete och eventuellt vissa systemförändringar för att minska väntetiderna.

– Det är svårt att säga specifikt vilka åtgärder som måste till. Den digitala utvecklingen är till exempel pågående, både att vårdcentralerna själva blir mer tillgängliga digitalt, men även de företag som erbjuder läkarmöten digitalt. Sedan tittar man på att göra primärvården mer tillgänglig så att patienter som inte är akut sjuka inte måste uppsöka akutsjukvården, säger Jenny Asplund

Den genomsnittliga tid som en patient som söker akut vård tillbringar på akutmottagningen har ökat med 7 minuter jämfört med mätningen 2015/2016. Nu vistas hälften av patienterna tre timmar och 30 minuter eller mer på akutmottagningen. Medianväntetiden för hela Sverige ligger på 61 minuter.

Att samtliga vårdköer ökar följer den trend som Socialstyrelsen tidigare sett. Sverige som land har aldrig levt upp till vårdgarantin. Men en förmildrande omständighet kan vara att inflödet av patienter har ökat, samtidigt som utflödet inte ökat lika mycket, vilket lett till högre belastning.

Jenny Asplund tycker dock inte att vårdgarantin är för snävt satt.

– Nej det tycker jag inte, det beror på patientens behov. tvärtom, för många diagnoser, som cancer exempelvis är 90 dagar för lång tid, säger Jenny Asplund.