Mitch Stewart var ansvarig för de kampanjer som vann nio av tio vågmästarstater åt Obama i presidentvalet 2012. Nu vill han träna Europas progressiva i kampanjhistoriens mest avancerade tekniker och metoder.

För ett drygt år sedan hade Dagens Arena förmånen att delta i en kampanjworkshop i Köpenhamn som leddes av Mitch Stewart, numer verksam på den politiska konsultfirman 270 Strategies. Träffar av det slaget brukar inkludera häpna européer som undrar hur de avancerade metoderna kan användas på hemmaplan.

– På grund av alla pengar som läggs på kampanjer i USA tenderar vi att ha den senaste tekniken och metoderna. Om andra progressiva partier och organisationer tar del av utvecklingen får de en fördel gentemot de konservativa partier som de tävlar mot i respektive hemland, förklarar Mitch Stewart via telefon från Washington DC.

Just workshops som den i Köpenhamn innebar dock att Mitch Stewart ifrågasatte upplägget där han åker jorden runt och berättar om metoderna bakom valsegern 2012. I stället väcktes idén om att ordna en bootcamp i Chicago med en veckas intensiv grundutbildning i metodiken från 2012. En sådan arrangeras i höst, och därefter väntar fem veckors praktiskt arbete ute i någon av de kampanjer som avgör kongressvalet 4 november.

– Vi vill erbjuda ett brett upplägg där du lär dig det senaste om utvecklingen av digitala verktyg, du får lektioner i hur gräsrötter organiseras och hur du motiverar volontärer, hur du lägger upp en effektiv kommunikationsstrategi samt hur du samlar in och använder datauppgifter om väljare.

Under kampanjveckorna ute i en delstat ska även möjligheter till fördjupning erbjudas.
– Om du är intresserad av digitala verktyg kan vi se till att du får jobba med ett digitalt team när du är ute och kampanjar. Vi vill att du ska delta på riktigt. Du måste få smuts under naglarna av riktigt kampanjarbete om du verkligen ska förstå vad som kan fungera på din hemmaplan.

Utbildningen vänder sig till progressiva organisationer i såväl Europa som Kanada och avslutas med en gemensam utvärdering. Det finns också möjlighet att bara vara med på den första intensivveckan.
– Vi uppmanar folk att söka även om de inte har egen finansiering eftersom vi har ett par stipendier att erbjuda, förklarar Stewart, som också framhåller att tekniken och kampanjmetodiken redan har tagit nya språng i den pågående kampanjcykeln.

– Väljarna erhåller information och agerar politiskt via nätet i ännu högre utsträckning. Utmaningen handlar om att bli ännu bättre på att nå väljare och aktivera volontärer med sofistikerade metoder, men även om att få ut maximal effekt av din kommunikation via e-post genom att göra randomiserade A- och B-tester.

En annan aspekt som utbildningen kommer att beakta är hur Twitter har växt i betydelse.
– Twitter kan användas som ett snabbt och digitalt svarssystem när en debatt blossar upp, till exempel genom att du använder välkända kommunikatörer för att sätta din dagordning, säger Stewart.

Fotnot: Utbildningen inleds 29 september 2014, läs vidare här.

––––––––––––––––––––––

Boktips för kampanjnördar:

  • ”The victory lab: The secret science of winning campaigns” av Sasha Issenberg
  • ”Buck up, suck up… and come back when you foul up: 12 winning secrets from the War Room” av James Carville and Paul Begala
  • ”Double down. Game change 2012” av Mark Halperin och John Heilemann
  • “The political mind: A Cognitive Scientist’s Guide to Your Brain and Its Politics” av  George Lakoff