Kungens kurva med forbifarten Foto: Trafikverket
Kungens kurva med forbifarten Foto: Trafikverket

Förbifarten återupptas med start 1 januari. MP backar efter signaler från landstinget i Stockholm man inte tänker släppa vägprojektet.

Miljöpartiets Åsa Romson meddelade i dag på SvD Brännpunkt att partiet släpper kampen mot Förbifart Stockholm. Under en efterföljande presskonferens gavs besked om att bygget av förbifarten på nytt ska inledas igen med start den 1 januari.

Miljöpartiet menar att slaget är förlorat eftersom det borgerligt styrda landstinget i Stockholm inte går med på att diskutera andra alternativ än förbifarten. Den kritiska inställningen behåller dock partiet och i debattartikeln skriver MP:
“För 40 miljarder skulle man i stället kunna bygga 33 kilometer tunnelbana. Till exempel skulle man kunna bygga tunnelbana mellan Älvsjö och Solna via Liljeholmen, Fridhemsplan och Odenplan samt mellan Solvalla och Marieberg, med ett par miljarder till godo.”

Kritik mot beslutet hörs nu från Vänsterpartiet:
“Tråkigt att MP viker sig om förbifarten när vi behöver ställa om från väg till spår. Regeringens klimatpolitik är en stor besvikelse” twittrar vänsterledaren Jonas Sjöstedt.

Centerpartiet upprörs däremot över att beslutet kommer innan riksdag hunnit hålla dagens planerade debatt i frågan, då alliansen skulle ha gjort ett tillkännagivande till förbifartens fördel:
– Samarbetsregeringen förekom hela riksdagsdebatten. I något som kan beskrivas som en obstruktion mot Sveriges riksdag, säger C:s trafikpolitiske talesperson Anders Åkesson i ett uttalande samtidigt som han säger att han tänker tacka infrastrukturminister Anna Johansson.

I förra veckan ställde sig en majoritet bestående av allianspartierna och SD i trafikutskottet bakom en motion om att byggande bör återupptas senast den 1 januari 2015.