Bild: Fredrik Sandin Carlson

Idag kör LO igång sin valkampanj. Med en reklamfilm och 47 ”ringcenter” är målet att 60 procent av medlemmarna ska rösta på Socialdemokraterna i valet.

 

– Åtta år med en borgerlig politik gör att våra förtroendevalda ute på arbetsplatserna har hur mycket som helst att prata med medlemmarna om, säger Tobias Baudin, LO:s förste vice ordförande och valansvarig.

På en presskonferens i LO-borgen i Stockholm premiärvisades LO:s valkampanjfilm. En runt minuten lång svartvit historia, som till en början visar ett hårt kargt land. På ett öde hus har någon klottrat ”Var är jobben?”. Ett par som väntar barn vilar ut på en soffa. Sen sätter en rörelse igång. Leende LO-medlemmar springer över fält och river hus. Allt går under parollen ”Sverige kan bättre”, som också är den sajt där LO kommer att samla hela sin valkampanj.

– Temat är att man vill ha en förändring, säger Val- och kampanjledarna Elisabeth Brandt Ygeman

Hon säger att 63 procent av LO:s medlemmar vill att organisationen ska arbeta för ett regeringsskifte. För att göra det möjligt har man redan idag ringt 14 000 medlemmar för att få dem att rösta rött och hitta personer som vill engagera sig. Detta görs från 47 olika ”ringcenter” runt om i landet, förlagda på olika fackexpeditioner.

Enligt Tobias Baudin är målet att 60 av LO-medlemmarna ska rösta på Socialdemokraterna i det kommande valet.

– Att vi har 400 000 arbetslösa är förödande. Vi är inget politiskt parti, men vi är en rörelse som är övertygad om att vi inte klarar av fyra år till med en politik där klyftorna bara ökar, säger han.