Bild: Flickr/Mr. Austin Frothinglosh
Bild: Flickr/Mr. Austin Frothinglosh

Liberalernas förslag om att göra Uberpop och liknande tjänster lagliga skulle innebära slutet för taxibranschen i Sverige, enligt Transport. »Då är det tack och god natt« säger utredare Emil Burman.

Efter beskedet om att Uber lägger ned sin tjänst Uberpop i Sverige, eftersom den inte är laglig har, Liberalerna kommit med ett nytt lagförslag. L vill legalisera det de kallar samåkningstjänster genom att förenkla reglerna för taxiverksamhet.

Förslaget kritiseras hårt av Transportarbetareförbundet.

– Liberalerna har inte förstått vad samåkning är. Samåkning är när någon låter en annan person åka med till en destination man ändå ska till. I Uberpop eller taxi över lag så ställer man sin bil till förfogande för att skjutsa personen dit den ska, säger Emil Burman, utredare på Transport.

Liberalerna föreslår att det ska finnas ett förenklat taxitillstånd vid sidan av det vanliga, utan krav på yrkeskunnande eller ekonomiska resurser för att köra taxi.

För de med förenklat taxitillstånd ska det inte heller krävas taxameter, taxiskyltar, taxibesiktning eller rapportering till redovisningscentraler, föreslår Liberalerna.

»Alla bilar ska kunna vara taxibilar« skriver Christina Örnebjär (L), ledamot i trafikutskottet och Mathias Sundin (L), ledamot i konstitutionsutskottet, i förslaget.

– Det vore döden för taxibranschen, säger Emil Burman.

Ett sådant förenklat taxitillstånd skulle göra det omöjligt att hindra svarttaxiverksamhet, enligt Transport. Därmed skulle man slå undan benen för den lagliga taxibranschen.

– Liberalerna för en linje om att det är så fruktansvärt svårt att bedriva taxiverksamhet i Sverige i dag. Verkligheten talar tvärtemot det, vi har en överetablerad taxibransch.

Transport tycker att det är bra att Uberpop nu läggs ned. Tjänsten går ut på att privatpersoner registrerar sin bil hos Uber och sedan får körningar tilldelade sig via en app, medan en andel av förarnas intäkter går till Uber.

Flera av förarna har dömts för olaglig taxitrafik, vissa också för brott mot taxitrafiklagen. Men det har däremot inte Uber.

– När man läser domarna verkar det som att förarna har trott att det de gör är okej. Det känns så synd, Uber har lurat in dem i det här. Det är ett ganska hänsynslöst utnyttjande av de här människorna, säger Emil Burman.