Kritiska berättelser om förlossningsvården och skolan. Det hoppas S ska leda till maktskifte i Stockholm. Men risken är att fokus hamnar på kampanjmetoden, enligt medieforskaren Nicklas Håkansson.

På torsdagen lanserar Socialdemokraterna en affischkampanj som blir den tredje i serien om partiets framtidskontrakt för Stockholmsregionen.

I kampanjen kommer det att, efter brevskrivarnas godkännande, användas mejl som stockholmare skrivit till Filippa Reinfeldt (M), Sten Nordin (M) och Lotta Edholm (FP). Det handlar om kritiska röster mot hur förlossningsvården och skolan i Stockholm fungerar.

– Det är berättelser som inte alltid når ut genom bruset, allra minst i en valrörelse, säger Lisa Hedin, kommunikationschef för Socialdemokraterna i stockholmsregionen.

Breven kommer att tryckas på affischer och sitta i Stockholms tunnelbana. När kampanjen läckte ut blev tilltaget kritiserat för att utnyttja privatpersoner som verktyg för att vinna politiska poäng.

– Det är en gammal politisk retorik att använda sig av människors berättelser som exempel för hur motståndarna bedriver en ohållbar politik. Men jag har inte tidigare sett en affischkampanj som är upplagd på det här sättet, säger Nicklas Håkansson, doktor i medie- och kommunikationsvetenskap och en av författarna till “Politik i det offentliga rummet – svenska valaffischer 1911 – 2010”.

– Risken blir att fokus hamnar på kampanjtekniken snarare än frågorna man vill belysa, fortsätter han.

Lisa Hedin lyfter fram en annan bild.
– De flesta var jätteglada över att bli tillfrågade, säger hon.