Foto: Magnus Selander och Anna Molander
Foto: Magnus Selander och Anna Molander

Trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) förklarar SL:s skenande konsultkostnader med ökade investeringar. Socialdemokraterna tycker utvecklingen är oacceptabel.

Dagens Arena kan i dag avslöja att SL, trots sparkrav och hotande biljettprisökningar, har haft en kraftig ökning av kostnader för konsulter de senaste åren. Mellan 2012 och 2014 ökade kostnaderna med nästan 40 procent till 1,2 miljarder kronor.

Den kraftiga kostnadsökningen får skarp kritik av oppositionslandstingsrådet Nanna Wikholm (S).
– Det är bortom all rimlighet att det ska läggas så mycket pengar på konsulter. Samtidigt som Moderaterna föreslår att man ska skära i trafiken och höja biljettpriset så har man låtit konsultkostnaderna skena i väg med 40 procent. Det är helt oacceptabelt, säger hon.

Dagens Arena har under gårdagen sökt trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) för en kommentar. Enligt pressekreteraren Claes Wersäll var han upptagen i möten hela dagen.

I ett meddelande från Claes Wersäll skriver han att kostnadsökningen beror på ökade investeringar:

”Det har gjorts historiskt stora investeringar i kollektivtrafiken under senare år där trafikförvaltningen använt specialistkompetens under en begränsad tid för att kunna bygga ut kollektivtrafiken på ett bra och effektivt sätt.”

En översyn av konsultkostnaderna ska redan ha inletts, enligt Wersäll:

”Men om uppgiften stämmer att konsultkostnaderna ökat så understryker det bara att det är rätt av Kristoffer Tamsons som trafiklandstingsråd att ta initiativ till en översyn av bland annat just konsultkostnaderna, där exempelvis resurskonsulterna ska bort som ett första steg.”

Enligt Nanna Wikholm (S) är kostnadsökningen ett tecken på att Moderaterna tappat kontrollen på kostnadsutvecklingen.
– När det har ökat med 40 procent på två år så verkar det som om man inte har kontroll från Moderaternas sida, säger hon.

Hon menar att det är resenärerna som får betala för SL:s vidlyftiga användande av konsulter.
– Jag kan förstå att människor som får sina pendeltåg indragna på Nynäsbanan och andra ställen blir förbannade när de ser att konsultkostnaderna går upp i 1,2 miljarder kronor, säger hon.