hannekjoller

DN:s ledarskribent Hanne Kjöller är aktuell med en bok om journalistiska faktafel.
Nu får hon själv skarp kritik av krögaren Erik Videgård för att fara med felaktig information. 
– Det har smugits in ett fel som är olyckligt, säger Dorotea Bromberg, vd på Bromberg förlag som ger ut boken.

Erik Videgård var dödssjuk i cancer och gick för två år sedan ut i media och berättade om sin utsatta situation och om hur han inte fick en krona i sjukersättning från Försäkringskassan. Han borde ha sålt sin lägenhet värd 12,5 miljoner kronor och flyttat till ett enklare boende. Det skriver DN:s ledarskribent Hanne Kjöller i fackboken  ”En halv sanning är också en lögn”, i vilken hon har granskat några uppmärksammade fall i media där hon menar att journalister har vilselett läsare eller tittare.

Hanne Kjöller beskriver hur media rapporterade om ”Axel Wallerstedts”, som Erik Videgård kallas i boken, ekonomiska problem. Hur han tvingades låna pengar av sina föräldrar för att kunna betala räkningarna, och hur hans mor fått en hjärtinfarkt på grund av den pressade situationen. Kjöller menar att Wallerstedt hade kunnat lösa situationen genom att sälja sin lägenhet – som hon menar är värderad till 12,5 miljoner kronor – och flytta till ett enklare boende.

I själva verket bor Erik Videgård inte alls i en bostadsrätt värderad till flera miljoner – utan i en hyresrätt.

I söndags valde han själv att kommentera uppgifterna i Kjöllers bok på sin blogg Det godaste.

”Bostadsrätten som initierat kapitlet om ”Axel Wallerstedt” (jag) och som skulle löst alla mina problem är… en hyresrätt…”, skriver han och fortsätter:
”Mycket av det som står i kapitlet om mig, i boken, som handlar om att journalister skarvar med sanningen för att få en bättre story, är fel, för att få en bättre story i en bok som säger att detta är fel.”

Dagens Arena har kontaktat Hanne Kjöller och bett henne bemöta kritiken från Erik Videgård. Hon väljer att svara på frågorna via mejl:

”Vi har träffat den person som vi valt att kalla Axel Wallerstedt och bett om ursäkt och frågat honom vad vi kan göra för att rätta till felaktigheten om bostadsrätten. Vi har i samråd kommit fram till att skriva ett rättelseblad som fogas till varje bok. Därutöver har vi meddelat alla bokhandlare.”

Kjöller skriver vidare att hon även kommer att beklaga sin miss varje gång hon framträder med boken och tillägger:
”Därutöver har jag erbjudit mig att därutöver – om personen så önskar – öppna ett twitterkonto och redogöra för misstaget och att skriva om det på förlagets hemsida.”

Men på förlagets hemsida fanns det ingen information på måndagen om den felaktiga lägenhetsuppgiften i Hanne Kjöllers bok. Brombergs förlags vd, Dorotea Bromberg, berättar för Dagens Arena om vilka åtgärder de hittills har vidtagit.
– Det har felaktigt påståtts i boken att han inte bor i en hyresrätt utan i en bostadsrätt. Vi har skrivit en rättelselapp som lagts in i alla böcker som finns ute i lagren, och vi har även informerat bokhandlarna om felet, säger hon.

Kommer ni att dra in första upplagan?
– Nej, nej, det är inte alls aktuellt.

Varför inte?
– För det är inget fel som är avgörande. Det händer att fel finns i böcker. Man drar in upplagan om det är något av en helt annan dignitet.

Men här pekas en person felaktigt ut som att han sitter på tillgångar på 12,5 miljoner kronor. Den nya uppgiften förändrar ju bilden av honom i boken?
– Nej, det förändrar inte Hannes slutsats i texten. Men rätt ska vara rätt och Hanne har på en gång medgivit att hon har uppgivit felaktig information om en detalj.

Hanne Kjöller har tidigare blivit kritiserad för sitt förhållande till fakta. Forskaren Björn Johnson menar i boken ”Kampen om sjukfrånvaron” att hennes DN-artiklar om sjukförsäkringen bidrog till att skapa myten om att fusk låg bakom ökningen i sjukfrånvaron under 00-talet.